Fysik

Alfa-stråling gennemtrængningsevne

15. marts 2015 af chiqqa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen

Jeg har lavet et forsøg i fysik, hvor jeg har undersøgt alfa strålingens gennemtrængningsevne. 

Alfa-stråling kommer sjældent alene og vores geigertæller kan ikke skelne mellem alfa-partikler og gamma fotoner. Derfor er min første måling uden noget materiale.

Første måling: 1809 klik/min

Anden måling (tynd pap): 972 klik/min

Tredje måling (tyk pap): 910 klik/min

Fjerde måling (aluminium): 702 klik /min

Det der trænger igennem materialerne må være gamma, så jeg kan hurtigt finde ud af, hvor meget alfa der er stoppet. F.eks ved den første er der stoppet: 1809-972 = 837 alfa partikler.

Men hvordan kan jeg konkludere, hvor meget tykkelsen på materialet der skal til for at stoppe alfa? Der bliver jo stoppet flere ved tyk pap og endnu flere ved aluminium? Men er det ikke fordi, at aluminium også stopper nogle gamma partikler ? 

Håber nogle vil hjælpe mig lidt her :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. marts 2015 af peter lind

Jeg går ud fra at du ved noget om tykkelsen af pappet. evt. bare at det tykke pap er dobbelt så tyk som det tynde pap. Tykkelserne kalder jeg x1 og x2. Antag at strålingen uden afskærmning er I0 = I01+I02, hvor I01 er alfapartikelstrålingen og I02 er gammastrålingen. Absorbtionskoefficienterne kalder jeg k1 og k2. Der gælder så

Ii = I01e-k1*xi +I02e-k2xi  hvor i kan have værdierne 1 og 2.

Al alfastrålingen er formentlig blevet stoppet af aluminium. Hvis du kender absorbtionskoefficienten for aluminium kan du af den sidste måling beregne I02

Svar #2
15. marts 2015 af chiqqa (Slettet)

Hej igen

Min lærer sagde, at man skulle konkludere, at få mm pap kunne stoppe alfa partiklerne. Jeg skal ikke lave regression i denne del af opgaven, så jeg skal lade som om jeg ikke ved noget om absorptionskoefficient osv. Men jeg har tykkelserne på materialerne her: 

Tynd pap: 0.015 cm

Tyk pap: 0.163 cm 

tynd aluminium: 0.054 cm

Jeg er udelukkende interesseret i alfa partikler og hvad der lettest kan stoppe dem. Så fordi, at tælle tallet for tynd pap og tyk pap ligger rimelig tæt på hinanden, er det så ikke et udtryk for at næsten alle alfa partikler er stoppet. Der er selvfølgelig nogle der måske passerer igennem, og det er nok derfor der er en lille afvigelse.

Er det ikke lidt svært at kommentere på aluminiumsdelen fordi den stopper jo også lidt gamma :)?

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. marts 2015 af peter lind

Tyk pap er mere end 10 gange så tyk som den tynde pap. Det er ret drastisk og da faldet i tællinger mellem dem er meget lille i forhold til til den tynde pap  kan du godt regne med at al alfa partikler er stoppet af den tykke pap; men ikke af den tynde.

Nu ved jeg ikke hvad meningen er med måling med aluminium. Rent umiddelbart har du nu både intensiteten af alfa og gammastrålingen uden afskærmning, så du kan beregne absobtionskoefficienten for aluminium

Skriv et svar til: Alfa-stråling gennemtrængningsevne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.