Historie

Eksamens prøve hjææælp

15. marts 2015 af pulle7 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Kære Studieportalen, jeg har fået en eksamens prøve i historie.. 

Det fungere jo sådan, at man får nogle kilder, hvor man så skal lave en problemformulering og underspørgsmål til... Har haft sådan en opgave før, hvor jeg sagtens kunne, men denne gang er jeg helt lost.. 

Baggrundsviden om kilderne: DKs indtræden i Nato.

Kilder: 

1. kilde: Hans Hedtoft: vi skal overhovedet ikke placere os i nogen blok. Kilden er et referat af en radioudsendelse med den datidige statsminister Hans Hedtoft d. 30 januar 1948. Referatet blev udgivet i 1968. Referatet er skrevet af udenrigsministeriet: Dansk sikkerhedspolitik. ?

Hans Hedhofts holdning d. 30 januar 1948: "Vi skal overhovedet ikke placere vort land i nogen blok" 

2. kilde: "Påskekrisen" i 1948. Kilden er en artikel, udgivet af Jyllandsposten d. 22.4 1973, som omhandler den såkaldte "påskekrise" i 1948.

Hans Hedhofts holdning: Han begynder at frygte, at Danmark bliver invaderet. - Påskekrisen og Tjekkoslovakiet. 

3. Kilde: Hans Hedtoft siger ja til Atlantpagten. Kilden er et uddrag af den datidige statsministers tale, som blev givet i Folketinget d. 23 marts 1949. Uddraget blev udgivet i 1968 af Udenrigsministeriet - Dansk sikkerhedspolitik.

Hans Hedtoft fortæller om en Axel Larsen, som var dansk politiker, først socialdemokrat, så kommunist i 1920 og siden stifter af SF i 1959. Tror han prøver at fortælle det er okay, at skrifte mening, ligesom ham selv? 

Kilderne er vedhæftet. 

Jeg ville blive så glad, hvis der var nogen som gad at hjælpe bare på en eller anden måde... 

mvh 

Skriv et svar til: Eksamens prøve hjææælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.