Fysik

Usikkerhedsberegning

22. marts 2015 af Jonas657 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! Jeg har nogle målinger her angående monokromatisk lys og optisk gitter. Jeg skal regne usikkerheden ud på mine målinger og jeg har brug for et kickstart. Sidder nemlig fast. Jeg har en formel der siger. 

ΔΛ/Λ = ΔXn/Xn + Δl/l

Mine målinger:

Optisk gitter med 100 linjer/mm
Orden 1: Xn = 11 cm og l = 151 cm
Orden 2: Xn = 22 cm og l = 159 cm
Orden 3: Xn = 33 cm og l = 167 cm

Mvh

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2015 af peter lind

Usikkerheden kommer jo an på med hvilken usikkerhed du har målt. Med de angivelser du har er den formentlig højst 0,5 cm på x og l

Svar #2
22. marts 2015 af Jonas657 (Slettet)

Ved også godt, at den er plus-minus 0,5 cm men hvordan kan jeg regne mig frem til det. Det er det jeg sidder fast med. Ved hjælp af et målebånd er der kommet frem til de målinger ovenover.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Det kan du ikke regne dig frem til. Når det gælder målenøjagtigheden skal du først og fremmest se på hvad der står på måleinstrumentet. Hvis der ikke står noget (hvad der sjældent gælder for målebånd) må du skønne hvor nøjagtigt du kan aflæse det.

Svar #4
22. marts 2015 af Jonas657 (Slettet)

Mærkeligt, at læreren så vil have os til, at regne det ud....

Brugbart svar (0)

Svar #5

Er du sikker på at du ikke har misforstået din lærer ?. Der er flere usikkerheder på din måling nemlig både x og l. Det skal sættes sammen til en enkelt usikkerhed

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. marts 2015 af Jerslev (Slettet)

#4: det er nok tanken, at I skal beregne usikkerheden på bølgelængden. For at beregne den skal du vurdere usikkerhederne på dine målinger.

Skriv et svar til: Usikkerhedsberegning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.