Fysik
atom fysik
Hej, Er der nogen der kan hjælpe med denne opgave?
- Kommentér dette resultat, når hydrogenatomets radius omtrentligt kan sættes til at være 0,5·10-10m (hvilket i øvrigt også kan skrives 0.5Å(Ångstrøm)).
- Jeg ved heller ikke hvordan kan man bevise v=√((h·c·R)/m_e ). Det er del af opgaven.
Hel opgaven er vedhæftet med resultetet.
På forhånd tak!
Svar #1
26. marts 2015 af hstreg (Slettet)
Svar #2
26. marts 2015 af Y2015 (Slettet)
Oh. Her har jeg vedhæftet en pdf file.
Svar #3
Perfekt.. Hvordan har i tidligere defineret den kinetiske energi ??
Svar #4
Udover det der står i bogen, er det defineret kort i nedenstående linje.
Man kan vise, at den kinetiske energi af en elektron (ud fra et halvklassisk forestilling om hydrogenatomet) i et hydrogenatom i grundtilstanden kan skrives E_kin=(h·c·R)/2
Svar #5
Er det så ikke lige til ?
Hvis det er vist i din lære bog, at bevægelses energien i grundtilstanden kan skrives : Ekin = hcR/2 .
Samt at bevægelses energien generalt er givet ved : Ekin = mev2/2 .
Sæt de to udtryk lighinaden og isoler v. Hvorfor du finder
.
Svar #6
Tusind tak. Nu er jeg med. Kan du muligvis give et hint om del a af opgaven at bevise formlen?
Svar #8
Sorry. Jeg mente d delen. Hvor der er bedt om at "kommentér dette resultat, når hydrogenatomets radius omtrentligt kan sættes til at være 0,5·10-10m (hvilket i øvrigt også kan skrives 0.5Å(Ångstrøm))."
Svar #9
Okay.. Modtaget.
Først nogle kommentar til delopagave b) og c)
• I b) roder du noget rundt i enhedererne, farten er målt i dimensioner af [afstand]/[tid] og ikke [tid]/[masse] som du har anført i opgaven.
Du burde beregne farten til at være : v = 5.16•106 c, hvor c = 299792458 m/s.
• i c) mangler du en factor a 4π i ubestemthedsrelationen, ikke at det har den store betydning for det endelige resultat. Hvorfor du burde finde (delta)x ≈ 0.4 Å (altså samlignligt med Bohr radius'en).
Er det nu klart hvordan du skal svare i delspørgsmål d) ?
Svar #10
Ok. Ja. jeg tror, jeg kan svare det nu. Jeg skal lige rette enhederne.
Mht. del b. det jeg har fundet er forkert? Skal jeg beholde meter enheder og til gengældt sætte kg til 1000. Så få jeg m/s.
Mht. del c, jeg kan ikke se hvor kommer denne 4π faktor fra?
Man burde bruge denne formel Δx*Δv=h/m. Og i formlen står dette faktor ikke.
Tak for din stor hjælp. :)
Svar #11
Super.
Nej. Du skal ikke sætte kg til 1000, det giver ikke engagn nogen mening. Du skal bare udføre den rigtige enheds analyse. Husk at J (Juel) er kg•m2/s2.
Faktoren af 4π kommer fra det ubestemthedsrelationen selv.
, hvor p = mv (impulsen, du ved).
Svar #12
26. marts 2015 af Jerslev (Slettet)
#0: Kan du så løse dine flex-opgaver selv. :)
Om du bruger en faktor 4pi eller ej i ubestemthedsrelationen er ikke så relevant. Det er mere vigtigt, om du kan knytte noget på den sammenligning, du bliver bedt om at lave. Forresten kan jeg sige, at det er opgaverne 4 og 6 i det opgavesæt, der er de mest eksamensrelevante.
Hilsen lærer på flex-kurset.
Svar #13
27. marts 2015 af Y2015 (Slettet)
Tak Jerslev, Du skulle have være en detective og ikke en fysikere. ;-)
Nogle spørgsmål er man nødt til at søge hjælp til da bogen forklarer ikke alt. Tak for diin feedback. Jeg kan se at der er mere køde i i opgave 4 og 6. Jeg har bedre styre på dem for der er meget at læse om i bogen og på nettet. :-)
Hilsen din flex kurist
Skriv et svar til: atom fysik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.