Fysik

Termodynamik. HJÆLP.

03. april 2015 af hans0099 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

selveopgaveformuleringen: 


Vi vil studerere termodynamikken af opvarmning af ris i vand. Ved opvarmning af sys- temet ris i vand underg °ar risen en s °akaldt gelatineringsproces, hvorved den krystallinske stivelse i riskornene smelter over et temperaturinterval fra T1 = 70?C til T2 = 90?C un- der optagelse af vand. Processen studeres ved kalorimetri ved konstant tryk, hvorved varmefylden cp,ex (‘excess specific heat’) m °ales som funktion af temperaturen, cp,ex(T). I en god tilnærmelse er de m °alte data beskrevet ved den symmetriske funktion vist i figuren nedenfor. Vi antager, at ris er ren stivelse, og at den specifikke varme af stivelse kan antages at være konstant 3,7 kJ kg−1K−1 i det studerede temperaturinterval.

Vi lægger nu 0,5 kg ris i 0,5 L vand og bringer systemet til termodynamisk ligevægt ved 20?C. Der tilføres nu varme (uden tab til omgivelserne), indtil gelatiner- ingsprocessen er løbet til ende, og systemets temperatur er 95?C.

spørgsmål.

1. Beregn den totale varmemængde, Q, der skal tilføres, samt den del heraf, Qgel, som medg °ar til gelatineringen. ( denne opgave har jeg beregnet) 

2. Angiv et udtryk til bestemmelse af den tilsvarende gelatineringsentropi, ?gelS, og beregn herfra ?gelS. 

mangler hjælp til opgave 2. 


Svar #1
03. april 2015 af hans0099 (Slettet)

jeg ved at det er denne formel jeg skal bruge men jeg skal lave den om.

\Delta S12 \int_{1}^{2} dQ / T

jeg ved at dQ = m*Cp(T)dT


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. april 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)


Skriv et svar til: Termodynamik. HJÆLP.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.