Fysik

Projekt opgave, varmemængde?

03. april 2015 af isabellaKramer (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg vedhæfter min opgave, Det er delprojekt 2 mit spørgsmål her høre til; delspørgsmål 1. 

Jeg er klar over at min process er isobarisk, idet at mit tryk er stabilt. Jeg vil derfor gerne finde Q. Q kan findes således for en isobarisk process: Q=nC_p\Delta T. Her er C_p defineret som C_p=C_v+R, dog får jeg oplyst en C_p værdi i min opgave. Det er også ren stivelse og i delspørgsmål 4 står der hvad min stivelse er af. Finder jeg så min n, gennem "kemi" udregninger til n? eller er der en nemmere måde at gøre det på?

Vedhæftet fil: FF502-projekt-2015.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. april 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Cp = Cv + R gælder kun for en ideal gas.

Formlen Q = ncpΔT kan du også bruge med m i stedet for n. Så er det bare den massespecifikke varmekapacitet, du skal bruge. Men helt generelt har du

Q = ∫mcpdT

Jeg tror, opgaven skal gribes sådan her an:

Q = ∫T1T2 mvand*cp,vand*dT  + ∫T1T2 mris*cp,ris*dT + ∫T1T2 mris*cp,ex*dT

De to første integraler er nemme at regne ud, da cp'erne er konstante. Disse giver bare

mvand*cp,vand*(T2 - T1) og mris*cp,ris*(T2 - T1)

I det sidste integral, som giver Qgel, kan du ikke bare smide cp,ex udenfor integraltegnet, da den ikke er en konstant. Du må gøre det sådan:

Qgel = 500g * (∫7080 (0,8/10)*(T - 70)*dT +  ∫8090 (0,8 - (0,8/10)*(T - 80))*dT)

(Du kunne også bare sige, at cp,ex varierer lineært mellem 0 og 0,8 i intervallet 70-90oC, så Qgel = 500*0,4*(90-70), men i næste spørgsmål skal du alligevel bruge integralet skrevet op sådan.)


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. april 2015 af MiraBira (Slettet)

kan man ikke bare bruge Q = mvand*cp* ΔT= 0,5 kg*3700 J/kg*K*(95-20)=138750 MJ


Svar #3
07. april 2015 af isabellaKramer (Slettet)

Jeg forstår ikke hvorfor du viæ integrer det udtryk. Jeg vil også gøre som #2

Svar #4
07. april 2015 af isabellaKramer (Slettet)

#2 dit udtryk er ikke i MJ til slut det er J. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. maj 2015 af Heptan


Skriv et svar til: Projekt opgave, varmemængde?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.