Fysik

Kraftvarmemaskine

09. april 2015 af Kim777 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der én som vil hjælpe mig med disse tre spørgsmål?

I en given dieselmotor omdannes 30 % af den tilførte varme til mekanisk arbejde ved en udetemperatur på 20ºC.

1) Hvis vi havde en ideelt virkende kraftvarmemaskine, hvilken temperatur ville den tilførte varme da have?

Kan jeg her benytte carnots effektfaktor for en varmepumpe? For så skal jeg jo bruge én temperatur og carnots effektfaktor for en ideelt virkende varmepumpe, hvorved jeg kan isolere 'TL'?

Det er klart, at brændstoffet afleverer varmen til dieselmotoren ved en langt højere temperatur i forbrændingskammeret.
2) Forklar hvilke forhold der gør, at dieselmotoren ikke har en virkningsgrad der er så god som en ideelt virkende kraftvarmemaskine.

3) Hvor bliver de resterende 70 % af energi af?

Den går vel bare tabt til omgivelserne i form af termiskenergi Og hvad mere?

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Virkningsgraden for en carnotmaskine er:

ηC = 1 - TL/TH

Det er TH, du skal finde. TL er 20 + 273K.

TH = TL / (1 - ηC)

Svar #2
11. april 2015 af Kim777 (Slettet)

Men hvad er ηC så??

Svar #3

Den kan maks være = 1 ikke?

Svar #4

Hvis den er 1, når kraftvarmemaskinen er ideel, så giver det 1-1 i nævneren, hvilket giver 0, og man kan ikke dividere over 0. Hvad er problemet ?

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. april 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Du skal antage, at maskinen er ideelt virkende. Du skal med andre ord antage, at den er lige så god som en carnotmaskine. Dvs. antag, at de 30% er carnotvirkningsgraden.

Skriv et svar til: Kraftvarmemaskine

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.