Matematik
Beziers kurve
Hej
jeg sidder og skal løse nogle opgaver om baziers kurve. det er en 3. ordens bazierkurve

Værdien af t ændres fra 0 til 1 og punkterne A , B, C og D kaldes kurvens kontrolpunkter. Punkterne A og D ligger på selve kurven, idet de er henholdsvis kurvens startpunkt og slutpunkt. Mens punkterne B og C ligger uden for kurven
i opgave 2 er det vel bare at sætte værdierne for A, B , C Og D ind?
men jeg kan ikke rigtig komme igang med resten.
Nogen der kan hjælpe?
spørgsmålene er uploadede
Svar #1
17. april 2015 af Andersen11 (Slettet)
Ja, det er korrekt, at man blot skal indsætte koordinaterne for punkterne A, B, C og D. Så får man
r(t) = [x(t) ; y(t)]
= [ (1-t)3·0 + 3t(1-t)2·60 + 3t2(1-t)·50 + t3·0 ; (1-t)3·0 + 3t(1-t)2·32 + 3t2(1-t)·100 + t3·70]
hvor koordinatfunktionerne så kan reduceres til 3.-gradspolynomier på standardform.
Man finder pladens længde L som
L = max0≤t≤1(x(t)) - min0≤t≤1(x(t))
og den bredde B som
B = max0≤t≤1(y(t)) - min0≤t≤1(y(t))
Det kræver vist nogle flere oplysninger at besvare de øvrige spørgsmål. Der er en beskrivelse forud for det viste.
Svar #2
17. april 2015 af teamwork (Slettet)
Her er hele teksten. Hvordan finder jeg max og min ? er det at plotte og finde top punkter?
Svar #5
17. april 2015 af teamwork (Slettet)
Det var filtypen den ikke ku finde ud af at tage.
Svar #6
17. april 2015 af Andersen11 (Slettet)
Man benytter standardmetoder i funktionsanalyse til at bestemme min og max af de to koordinatfunktioner på intervallet [0;1]. Løs ligningerne x'(t) = 0 og y'(t) = 0 , og beregn værdierne x(0), x(1) , y(0), y(1) særskilt.
Skriv et svar til: Beziers kurve
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.