Bioteknologi

Forklar forskellende i resultaterne af gelelektroforesen hos de undersøgte personer i figuren.

22. april 2015 af Camillakim (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Mit problem er at jeg ikke helt ved hvordan jeg skal læse figuren, og dette gør at jeg ikke forstår opgaven.

Jeg har vedlagt figuren og opgaven i bilag.

På forhånd mange tak

Vedhæftet fil: Bio123.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2015 af onewingedweeman (Slettet)

hvert bånd/streg på figuren er en ansamling af DNA-sekvenser med sammelængde, og restriktionsenzymerne har kløvet DNA-strengen på de samme områder over alle DNA-strengene, så hvis båndene i gelen er pladseret, så du kan forbinde dem med en vandret linje over gelen, så deler de samme sekvens for det område af DNA-strengen, som enzymerne har kløvet.

forskellene blandt forsøgspersonernes "profil" skyldes at restriktionsenzymerne kløver for specifikke codoner/tripletter/(sæt af tre nukleotider), som ATT eller GTC. (eller i nogen tilfælde for specifikke nukleotider). hvis båndene er forskellige placeringer ned gennem gelen, så er det fordi at enzymernes mål er placeret på forskellige placeringer på DNA-strengen.

håber at det besvarede dit spørgsmål :-)

Skriv et svar til: Forklar forskellende i resultaterne af gelelektroforesen hos de undersøgte personer i figuren.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.