Fysik

Asteroide

07. maj 2015 af Mathnerdsx (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har i en opgave regnet med en asteroide (på 10 km i diameteren) hvad der ville ske hvis den ramte jorden. Den har en hastighed på 20 km/s altså 20000 m/s og dens masse er 2g/cm^3 eller 2000 kg/m^3. Den er kugleformet og på den måde kan jeg bruge rumfanget for kuglen for at finde massen (1,04*10^15kg). Dernæst beregner jeg den kinetiske energi hvis den rammer jorden, som er 1/2 * 1,04^15kg * (20000)^2. Så får jeg e_kin til 2,09*10^23. 

Jeg ved at en hiroshimabombe har en energi tilsvarende 13000 tons TNT, som har energien 4,15*10^6 pr kg, nu kan jeg derfor sige 13000*1000*4,15*10^6 og så finder jeg energien for en hiroshimabombe (5,4*10^13). Nu skal jeg finde ud af hvor mange hiroshimabomber denne asteroide svarer til, så dividere jeg dem og får resultatet til 3,8*10^9 det lyder meget voldsomt, hvad jeg har gjort forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2015 af hstreg (Slettet)

Der selvfølgelig en masse parametere og ikke mindst effekter, som du har negligeret i dine udregninger — du kan derfor betragte dine beregninger som en "back-of-an-envelope calculation" (dette er en fagterm!).

Jeg har ikke gjort mig din nødvendige anstrangelser og gået dine eksakte nurmeriske udregninger efter. Men dit ræsonnement er korrekt (for en "back-of-an-envelope calculation") og hvad jeg kan se får du ihverfald den korrekte størrelsesorden — dvs. størrelsesordenen én milliard hiroshimabomber.

En mere detaljeret udregning vil bl.a. kræve kendskab til vinklen hvormed asteroiden rammer atmosfæren og dens molekyle sammensætningen af asteroiden — eller mere præcist asteroidens termiske egenskaber, såsom dens specifike varmekapacitet og smeltevarme.
Da en astroide bestående af eks. is ville smelte og dermed reducere dens masse, samt afgive en væsentlig mængde af energi til atmosfæren. Hvor en astroide bestående af en bestemt sten/metal art ikke vil "smelte"/brande betydeligt sammenlignet med astroiden af is.
Andre betydningsfulde parametere er bl.a. "impakt"-parameteren for sammenstødet.

Du kan evt. se denne side: http://impact.ese.ic.ac.uk/ImpactEffects/
for at få en støre idé omkring hvilke ekstra parameter (og effekter) en mere detaljeret udregning ville indeholde. 

Skriv et svar til: Asteroide

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.