Matematik
hjæælp, andengradspolynomium ud fra punkter??
Jeg er gået i stå i denne opgave som jeg har vedhæftet.
Jeg ville gerne selv komme med et bud men jeg er helt blank og mindes ikke at have lavet lignende opgaver før... Kan nogen starte med at hjælpe mig med a? Så forsøger jeg mig selv frem med b derefter, og hvis den er helt galt har jeg og lige brug for lidt hjælp med den også
Svar #1
09. maj 2015 af AMelev
Indsæt de to kendte punkter i forskriften - dvs. f(1) = 4 og f(4) =7. Det giver dig to ligninger med to ubekendte (b og c).
Løs ligningerne og sæt ind i forskriften.
Svar #2
09. maj 2015 af LeonhardEuler
1. Forskriften er givet ved:
f(x) = ax2 + bx + c
Du ved da, at f(1) = 4 og f(4) = 7. Løs nu de to ligninger med de to ubekendte (b og c).
2. Bestem det bestemte integral
∫14 f(x) dx
Svar #3
09. maj 2015 af Dian123
Hvis jeg har f(1)= 4 og f(4)=7.. hvordan kan jeg så bruge det når b og c er ukendte? kan i evt. hjælpe med den første del af udregningen?
vil det sige:
f(1) = 42 + b*4+ c
Svar #4
09. maj 2015 af AMelev
Prøv lige først selv at udnytte, at f(1) = 4 og f(4) = 7 ved at sætte ind i forskriften.
Hvad får du så?
Svar #6
09. maj 2015 af AMelev
Nej - x er det, der står i parentesen i f(x), så x er hhv. 1 og 4, og de tilsvarende f(x) er hhv. 4 og 7.
Prøv igen.
Svar #8
09. maj 2015 af AMelev
Nemlig, dvs. 1 + b + c = 4 og 16 + 4b + c = 7.
Løs de to ligninger fx ved at isolere c i den ene og sætte det ind i den anden, eller ved at anvende sit CAS-værktøj.
Svar #9
09. maj 2015 af Dian123
Hmm.. hvad mener du med at isolere c i den ene og sætte det ind i den anden?
Svar #10
09. maj 2015 af AMelev
.... at få den til at stå alene på¨den ene side af lighedstegnet ved at benytte reglerne for ligningsløsning.
fx. 1 + b + c = 4 ⇔c = 4 - 1 - b =....
Resultatet sætter du ind i stedet for c i den anden ligning og løser så den mht. b.
Skriv et svar til: hjæælp, andengradspolynomium ud fra punkter??
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.