Dansk

Mundtlig HF eksamen - forberedelse

12. maj 2015 af kurot0ra (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej med jer :)

Jeg har et spørgsmål angående den mundtlige eksamen i Dansk A på HF, som jeg håber i kan hjælpe med at besvare. Sagen er den at vi igennem de sidste 2 år har læst omkring 40 dansk tekster (noveller, romaner, digte osv.), hvilket er et stort arbejde at sortere i og renskrive noterne. Udover det er det også mange forskellige tekster at have i baghovedet når man tager til eksamen.

Vil det være fornufigt at udvælge 3-4 gode tekster til hver af de perioder vi har haft om i stedet for at forberede sig i samtlige tekster? De perioder vi har haft om er følgende:

- Middelalderen
- Det moderne gennembrug
- Mellemkrigstiden
- Efterkrigstiden
- Minimalismen (1990'erne og frem)

Jeg er i tvivl om det er for risikabelt kun at læse op på nogle udvalgte tekster, men så igen - det er jo mig selv der skal vælge hvad jeg vil perspektivere til. 
Lille ekstra-spørgsmål: Hvis man trækker en stilistisk opgave - skal man så perspektivere til perioden eller en tekst hvori der er brugt samme skrivestil (f.eks. ekspressionistisk) ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Bum bum - jeg ville nok (kort) skitsere samtlige tekster op, men så måske gå i dybden med nogle stykker fra hver periode. Det er korrekt at du selv vælger hvad du vil perspektivere til, men det ville være satans ærgerligt hvis du har undgået en bestemt tekst, som netop ville egne sig bedst som perspektivering til dit prøveoplæg. Du kan jo også risikere at lærer eller censor spørger ind til andre dele af pensum. 
Men det er jo en smagsag, hvordan man bedst læser op og bruger sin tid bedst. 

Stilistisk betyder stilmæssig udformning - eller ofte sproget i teksen og jeg ville perspektivere til andre tekster som har samme- eller modsatte skrivestil. Og hvis du kan sætte skrivestilen ind i perioden (eks. brug af adjektiver under romatikken) så er du jo rigtig godt kørende. Men det vigtige er altså den stilmæssige udformning. 

/Idahild


Skriv et svar til: Mundtlig HF eksamen - forberedelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.