Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

AG, EKF og GR

15. maj 2015 af Sofiaa2 - Niveau: C-niveau

Hej,
Er der nogen der vil være så rar at fortælle mig hvad AG, GR og EKF er (gerne skære det ud i pap og komme med eksempler - da jeg simpelthen ikke forstår det jeg har læst mig frem til) og måske også fortælle forskelene på de overnævnte og sammenhængene mellem dem - især AG og EKF.

Jeg takker.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2015 af Stats

Afkastningsgrad

AG = Afkastningsgrad
Resultat før finansielle omkostning / gns. aktiver

Denne viser hvor meget aktiverne kaster af sig med penge...

Primær drift; 200 kr
Gns aktiver; 2000 kr
AG = 10%

Du har placeret 2000 kr. i dine aktiver, og ud fra de 2000 kr., da får du forrentet dine penge med 10%. Det giver dig altså 200 kr.

Sammenlignet med en bank, eller et finansiel institut, så får du altså forrentet dine penge væsentligt mere i de aktiviteter du har lavet hen af året. end hvis du lagde pengene i banken, obligation eller aktie (Der er selvfølgelig nogen aktier der også giver 10% eller mere, men det høre til sjældenheder)

Du har altså herved fået forrentet dine penge mere end hvis du havde placeret dem ude på markedet.
Din afkastningsgrad, ligger derfor over markedsrenten.

Gældsrenten

Denne her bliver også omtalt som, fremmedkapitalens forrentning.

Finansielle omkostninger / gns. gæld

200/1500 = 13,3%

Du har altså 1.500 kr. og betaler 200 kr. Det giver 13.3%
Omvendt, så ud af de 1.500 kr du har lånt, så betaler du 13,3% til dine kreditore.

Den er altså således et udtryk for, hvor meget du betaler i rente for at hæve gæld.
Her er det selvfølgelig også klart, at jo lavere den er, jo bedre er det.

100kr/1500kr = 6,7%

Du betaler mindre nu, får at have 1.500 kr i gæld.

Egenkapitalens forrentning

Hvor meget kaster egenkapitalen af sig, af penge.

Resultat før skat / gns egenkapital

100kr/500kr = 20%

Ejernes penge + overført overskud, da har virksomheden været i stand til, at forrente sine penge med 20%
(egenkapital = selskabets værdi, og groft sagt summen af ejendele minus gæld)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
15. maj 2015 af Sofiaa2

Tusind tak for det uddybende svar!:)
Hvis baade EKF og AG forrenter selskabets værdi - hvad er den primaere forskel saa? Altsaa det vil vaere perfekt hvis du vil vaere rar at uddybe forskellen paa de to lidt mere:)

Hvilken af EKF og AG har betydning for investoreren/aktionaeren?

Og består AG af EKF og GR? Kan man saa godt sige AG=EKF+GR

Tusind tak:)

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. maj 2015 af Stats

Egenkapitalen= ejendele - gæld
Egenkapital består af posterne overført overskud, aktiekapital og evt. reserver.

Egenkapitalens forrentning viser da, hvor meget ejerne for forrentet deres penge med.

Hvorimod afkastningsgraden viser hvor meget virksomheden for forrentet deres penge med ved at investere.

Man kan ikke sige AG = EKF + GR. Her er sammenhængsformlen: EKF = AG + RM·G/E

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
15. maj 2015 af Sofiaa2

Hvorfor kan man ikke sætte lighedstegn mellem virksomhed og ejerne? Og er det rigtig forstået at AG har betydning for aktionærene?


Skriv et svar til: AG, EKF og GR

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.