Matematik

Afbildningsmatrix

20. maj 2015 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Er der nogen der kan se hvordan afbildningsmatricen i del sp. 2 svarer til matricen som er maple outputet i opgaven som er givet? 

Og hvis du er dygtig til afbildninger har du nogen gode råd til mig så jeg kan blive bedre til det, da jeg er igang med at læse op til eksamen og synes ikke det er så let. 

Tak på forhånd. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
20. maj 2015 af peter lind

Hvis vektorerne er lineær uafhængig skal der gælde at s1*v1+s2*v2+s3*v3 = 0 har en og kun en løsning nemlig 0. Du kan så prøve at løse ligningssystemet

En anden mulighed er at danne en matrix af dem og så beregne determinanten af matricen. Er denne 0 er vektorerne lineært afhængig ellers ikke.

Ny basis.

1 mulighed. Der findes en transformationsmatrix T, der fører vektorer over i den nye basis. Den nye matrix bliver så T-1*F*T

2. mulighed, Billedet af basisvektorerne er søjler i matricen. Find billedet af de 3 vektorer og omregn deres koordinater til det nye koordinatsystem.

Den bedste metode til at blive bedre er at gøre det du rent faktisk gør. regn mange opgaver

Svar #2
20. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Mange tak Peter! Jeg forstår det hele på nær metode 2. mulighed '' Billedet af basisvektorerne er søjler i matricen. Find billedet af de 3 vektorer og omregn deres koordinater til det nye koordinatsystem''

Hvordan kan jeg finde billedet af basisvektorerne ? 

Tak for hjælpen igen og igen Peter. Ja jeg får meget ud af at regne mange og forskellige opgaver.Opgaverne giver mig bedre forståelse, og forståelse danner rent faktisk endnu flere spørgsmål? 

Brugbart svar (1)

Svar #3

Billederne finder du som F*v1, F*v2 og F*v3

Svar #4

Altså eFe*v1 og eFe*v2 osv? Hvilken F omtales ? 

Brugbart svar (1)

Svar #5

Det F der er omtalt i opgaven altså matricen svarende til basisvektorerne e1 og e2

Svar #6

Er det vel bare ikke eFe som vi får givet? Maple outputet som er givet i opgaven er afbildningen? 

Brugbart svar (1)

Svar #7

ja

Svar #8

Mange tak! Må jeg spørge dig om den sidste jeg er stødt på og så spørger jeg ikke mere for i dag :) 

Brugbart svar (1)

Svar #9

selvfølgelig må du det

Svar #10

Mange tak Peter! 

Det er faktisk meget simpelt. 

Opgave1.1: Jeg opstiller en matrice ud af egenvektorerne og ser på rangen. Da rangen er lig 4 er dimensionen 4 dermed er matricen regulær, og derfor kan A diagonaliseres. Her kunne man også sige noget om egenvektorerne at de er lineært uafhængige. 

Opgave 1.2: Ingen problemer med opgaven. 

Opgave 1.3: Jeg kan løse opgaven. Problemet opstår når jeg opstiller diagonalmatricen. Jeg kan se at den ene egenværdi er lig 4 og den anden egenværdi er lig 0, men i løsningen skriver de at vi har en dobbeltrod=4. Jeg kan bare ikke se hvordan vi skulle have en dobbeltrod når der står 0 til højere på outputet?

Opgave 1.4: Her skal jeg bestemme en matrix B som opfylder betingelsen. Jeg ved at jeg skal bruge formlen B=V*diagonalmatrix*V^(-1). Men hvilke egenværdier skal jeg bruge her til min diagonalmatrix? 

Mange tak for hjælpen igen!

Brugbart svar (1)

Svar #11

Den forstår jeg ikke. V er den basisskiftmatrix, der skifter til egenvektorerne som basis. Den fremkomne matrix vil så være en diagonalmatrix, der har egenværdierne i diagonalerne.

Svar #12

I løsningen siger de dette til 4'eren men jeg forstår ikke hvordan de opstiller diagonalmatricen. 

Brugbart svar (1)

Svar #13

I #11 havde jeg misforstået opgaven

Du vælger DD*D = Λ. Da Λ er en diagonalmatrix er D en diagonalmatrix hvor diagonalelementerne er kvadratoden af diagonalelementerne i Λ.

Du har nu D*D = V-1*A*V

Herefter kan du isolere A

Svar #14
21. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Peter svar #3 er udregnet og det stemmer desværre ikke overens med facit når jeg siger eFe prikket med v1 og de resterende egenvektorer.

Svar #15

Jeg beklager Peter jeg havde tastet forkert ind derfor stemte det ikke. Men det stemmer nu mange tak!

Dvs. når jeg gør rede for et sæt vektorer er egenvektorer for et afbildningsmatrix så skal jeg prikke de enkelte vektorer med den afbildningsmatrix hvilket også resulterer vi kan se hvilke egenværdier de tilhører i afbildningen? 

Jeg er super glad for dine gode forklaringer! Du giver ikke facit men prøver at forklarer det matematik. 

Mange tak for hjælpen igen Peter! 

Svar #16

Hej igen - Hjælp! 

Jeg må have været træt  i går, men det virker desværre ikke i dag. Når jeg gøre rede for at egenvektorerne for f og hvilken egenværdi de tilhører så virker det ikke når jeg siger vFv.v1 , vFv.v2 og vFv.v3 

Jeg har forsøgt og forsøgt men nu er jeg træt af den opgave ikke gider. Gøre jeg noget forkert?

Er det ikke afbildningsmatricen vFv vi skal prikke på egenvektorerne enkeltvis? Du kan se hvilke værdier jeg får når de prikkes i vedhæftet billede. 

Brugbart svar (0)

Svar #17
21. maj 2015 af peter lind

Lidt forvirret. Det vedhæftede ser ud til at dreje sig om opgaven i #0; men der er der ikke noget om egenvektorer

Svar #18

Mine udregninger og spørgsmål er til #1 håber du kan hjælpe med det jeg forsøgte mange gange uden held. 

Brugbart svar (0)

Svar #19
21. maj 2015 af peter lind

#1 er jo et svar fra mig

Svar #20

Ja jeg har nemlig gjort hvad du har forklaret, men det stemmer ikke helt desværre. Skal jeg måske uploade lærens facit så kan du se det? 

Forrige 1 2 Næste

Der er 33 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.