Fysik

Erstatningsmodstanden

31. maj 2015 af Linda95 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej er der nogen venlige sjæle herinde der kan forklarer mig hvordan jeg kan komme frem til erstatningsmodstanden? Jeg har store problemer med det, og er i tvivl om det jeg gør er rigtigt.. 

Håber nogen vil fortælle mig hvordan i vil gøre og hvorfor udfra teorien.

mange tak på forhånd. 

Svar #1
31. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Jeg har oversat kredsløbet til følgende 

Vedhæftet fil:FullSizeRender.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2015 af hesch (Slettet)

Erstatningsmodstanden hvorfra og hvortil / set ind i hvad?

Skal kredløbet laves til et ækvivalent ( Norton / Thevenin )?

Kan du ikke vise hele opgaven?

Svar #3

Jeg vil finde den ækivivalente modstand for R1,R2,R3,R4 og R5. Jeg skal nok sætte værdierne ind når udtrykket er opstillet :)

Brugbart svar (0)

Svar #4

#3:  Du kan måle modstand med et ohmmeter, der har to prober.

Hvor vil du sætte disse to prober i kredsløbet? Den målte (erstatnings)modstand afhænger af din beslutning.

Svar #5

Jeg vil beregne erstatningsmodstanden i form at Rt altså Thevenin modstanden:)

Brugbart svar (0)

Svar #6

Jamen så skal du beregne udgangsmodstanden, og tilslutte ohmmeteret til a og b, dvs. du tilslutter en kendt spændingskilde ( 1V ) og beregner strømmen gennem denne. Is er en strømkilde med uendelig modstand, så den fjerner du.

Nu er det sådan, at man nemmest benytter Kirchhoffs strømlov ( KCL ) til beregning af spændinger, og benytter Kirchhoffs spændingslov ( KVL ) til beregning af strømme, så du benytter KVL.

Der er allerede indtegnet to masker, i1 og i2, og når du tilslutter spændingskilden opstår der en tredie maske, i3 til højre i tegningen. Opstil ligningerne og find I3.

Rout = 1V / i3.

Brugbart svar (0)

Svar #7
31. maj 2015 af Soeffi

#6 Men selv om strømkilden har uendelig stor modstand skal dens strøm vel regnes med i beregningen af i3?

Svar #8

#6 jeg må ærligt indrømme jeg ikke helt er med. Hvorfor skal jeg blande KVL og KCL ind i opgaven når jeg vil beregne erstatningsmodstanden altså den ækivalente modstand i kredsløbet. 

Maskeligningerne er jeg med på hvordan de opstilles..det er kun erstatningsmodstanden jeg spørger ind til.

Brugbart svar (0)

Svar #9

#7: Men selv om strømkilden har uendelig stor modstand skal dens strøm vel regnes med i beregningen af i3?

Nej, det skal den ikke, for modstanden er konstant og ikke afhængig af strømstyrken. Is vil i netværket skabe en modelektromotorisk kraft ( emk ), men en sådan har intet med modstand at gøre. Volt, ampere og ohm er tre forskellige størrelser. Du for blot besværet med at opstille en ekstra knudepunktsligning, men resultatet, hvad angår modstanden, bliver det samme

#8: Hvorfor skal jeg blande KVL og KCL ind i opgaven når jeg vil beregne erstatningsmodstanden altså den ækivalente modstand i kredsløbet.

Det må du selv bestemme om du vil, men metoden er systematisk, og ved hjælp af den kan du ( på et senere tidspunkt ) beregne erstatningsmodstande for langt mere komplekse kredsløb end for det givne her.

#8: Maskeligningerne er jeg med på hvordan de opstilles.

Hvorfor gør du så ikke det, i stedet for at bruge tiden på at skrive frem og tilbage? Det tager et øjeblik.

Svar #10

#9 maskeligningerne fik jeg bestemt inden jeg skrev indlægget. Jeg kunne ikke se hvordan jeg skulle bruge dem til at bestemme den ækivalente modstand, derfor fik jeg skrevet her for at bede om hjælp til det. 

Har desværre stadig ikke fået løst det:/

Brugbart svar (0)

Svar #11
01. juni 2015 af hesch (Slettet)

#10:  Jeg hjælper dig i #6 ved at skrive, at du skal fjerne Is og indsætte en spændingskilde ( på fx 1V ) mellem a og b. Herved opstår der en maske, der indeholder R3 og spændingskilden. I denne maske angiver du maskestrømmen i3. Du kan nu opstille 3 maskeligninger med i1, i2 og i3 som ubekendte. Find af dette ligningssystem i3, der er strømmen gennem spændingskilden.

Af Ohms lov:  R = U / I, kan du nu beregne udgangsmodstanden som:  Rout = 1V / i3.

Jeg har svært ved, bedre at forklare hvordan du skal gøre.

Det er sådan et ohmmeter virker:  Det påtrykker en spænding ( eller en strøm ) og måler strøm ( eller spænding ) og anvender Ohms lov.

Skriv et svar til: Erstatningsmodstanden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.