Matematik

eksponentiel og potensfunktion

02. juni 2015 af OnceUponATime (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal op i mundtlig matematik, men kan ikke forstå, hvad der bliver spurgt efter her;

"kom ind på eksponentiel modellering og regression, samt løsning af eksponentielle ligninger"

Hvad menes der her? Jeg forstår ikke, hvad det betyder, at jeg skal komme ind på eksponentiel modellering og regression? 

Herudover næste spørgsmål:

"Inddrag også potensielle modeller og potensiel regression"

Hvad skal jeg her? Skal jeg finde på et eksempel? Skal jeg finde nogle punkter og sætte dem ind i et koordinatsystem og lave den bedste rette linje herudfra? Er det det, der bliver spurgt efter?

Er der nogen der kan tolke spørgsmålene for mig? Begge spørgsmål?

Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2015 af peter lind

Du kan definere hvad eksponentielle modeller er for noget og komme med nogle eksempler. Mulige eksempler er radiaoaktivt henfald, kapitalformlen, vækst i bilpark, befolkningsantal og lignende. Fortæl hvordan man med regression kan finde parametrene i de eksponentielle modeller, og hvordan man kan se om det er en god model.

Potentielle modeller kan du definerer og igen komme ind på hvordan man med regression kan bestemme parametrene i modellen. Eksempler er altid fint

Svar #2
02. juni 2015 af OnceUponATime (Slettet)

Dvs. jeg skal altså komme med eksempler? Men hvilke slags? Skal jeg f.eks. komme med en masse tal og så lave en passende regression, eller skal jeg bare give en tilfældig eksponentiel regression og så forklare hvad tallene betyder i en given sammenhæng.

Hvad er parametre? Er det a og b?

Fordi hele spørgsmålet jeg får givet er her vedlagt. Og der bliver jeg bedt om at redegøre for den eksponentielle og potensielle formel, og det er vel bare at forklare hvad a og b er og sammenhængen mellem x og y. Men med at inddrage potensielle/eksponentielle modeller og regression.. Er det at give eksempler og så forklare hvad a og b betyder i den givne sammenhæng?

Vedhæftet fil:vækst.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3

Brugbart svar (1)

Svar #4

Du har fået nogle eksempler i #1. Du skal ikke udføre nogen regression under eksamen. Det er der slet ikke tid til. Når du ser på den fulde tekst i spørgsmålene kan du se at det kommer til aller sidst. Det er ikke engang sikkert, at du når så langt at du kan sige noget om det.

I det her tilfælde er a og b parametre. Det vil være en god at nævne betydningen af  dem.

Det centrale og vigtige er den eksponentielle funktion og den potentielle funktion. Resten er underpunkter

Svar #5
02. juni 2015 af OnceUponATime (Slettet)

#4 Ja okay, men hvis de nu spørger ind til det.. Hvad betyder en potensiel model og en eksponentiel model så?

Brugbart svar (1)

Svar #6

Det er en matematisk model for noget der foregår i den virkelige verden, og som bruger eksponentielle eller potentielle funktioner. Er eksempel er radioaktivt henfald. Det kan beskrives ved N = N0e-k*t N antal kerner til tiden t, No er antal kerner til tiden 0. .

Skriv et svar til: eksponentiel og potensfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.