Dansk

Har mundlig examen i morgen! Hjælp!

03. juni 2015 af salis (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Godag folkens.

Jeg har trukket emnet "Fortælleren" til mundlig eksamen.

Jeg er næsten ferdig med min foreberedelse, men jeg mangler at perspektivere til nogen tekster som f.eks. "Nattens dronning" og "Nåede de færgen". Spørgsmålet er nu: Hvordan skal sådan en perspektivering se ud? Skal jeg bare sammenligne fortællertypen og fortællerens perspektive eller hvad?

Og en anden tin: Må man godt have et talapapir med til eksamen? Fordi vores lærer sagde at vi KUN må ha vores synopse med! I øvrig, hvad er egentlig et talepapir? :o

Tusind tak for et hurtig svar!  


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2015 af Stats

Du kan godt perspektivere på flere ting... Det kan være virkemidlerne der er brugt på samme måde, eller temaet, eller nogen af de problemstillinger som personerne kommer ud for, det kan være budskab osv. osv. Dette hører med til det danskfaglige perspektiv

Du kan også perspektivere til det almene, dvs samfundet, og det psykologiske som evt. også foregår i dag..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. juni 2015 af sisselernice (Slettet)

I 9.klasse må man kun have en synopse med ind, intet talepapir! Et talepapir er små sætninger og noter man kan snakke ud fra - dette kan være nyttigt når du fx. kommer på gymnasiet og skal til en eksamen med fremlæggelse... Held og lykke! :-)


Svar #3
03. juni 2015 af salis (Slettet)

Tak allesammen


Skriv et svar til: Har mundlig examen i morgen! Hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.