Fysik
Hvad er en isotopgenerator?
Som det også fremgår af titlen, vil jeg meget gerne vide, hvad en isotopgenerator er, og hvad den bruges til.
Er det til at beregne halveringstiden?
På forhånd mange tak!
Svar #1
06. juni 2015 af hstreg (Slettet)
En isotopgenerator er et "instrument" der >>generere radioaktive isotoper<<. De isotopgeneratore jeg har stiftet bekendtskab med, virker ved at de indholder nogle radiaktive isotoper af et givent salte. Tager du derfor en sprøjte med vand og injicere denne i isotopgeneratore og trykker du nu vandet fra sprøjten igennem isotopgeneratoren, vil du udvaske nogle af disse radioaktive salte.
Opsamler du derfor disse udvasket salte vil du havde en radioaktive kilde som du kan foretage målinger på. Den er altså ikke til at beregne halveringstider men derimod oplagt til at måle halveringstider for de påkældende isotper.
Er dette noget der for en klokke til ringe fra dine fysiktimer ?? ;-)
Svar #2
06. juni 2015 af frederasmussen
Jeg er ret sikker på, at man bruger den til at måle halveringstider for de isotoper, der findes i den.
Tusind tak!
#1En isotopgenerator er et "instrument" der >>generere radioaktive isotoper<<. De isotopgeneratore jeg har stiftet bekendtskab med, virker ved at de indholder nogle radiaktive isotoper af et givent salte. Tager du derfor en sprøjte med vand og injicere denne i isotopgeneratore og trykker du nu vandet fra sprøjten igennem isotopgeneratoren, vil du udvaske nogle af disse radioaktive salte.
Opsamler du derfor disse udvasket salte vil du havde en radioaktive kilde som du kan foretage målinger på. Den er altså ikke til at beregne halveringstider men derimod oplagt til at måle halveringstider for de påkældende isotper.Er dette noget der for en klokke til ringe fra dine fysiktimer ?? ;-)
Skriv et svar til: Hvad er en isotopgenerator?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.