Almen studieforberedelse (AT)

Engelsk metode

06. juni 2015 af Kodo1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Skal jo op i AT, og i den forbindelse har jeg valgt engelsk som et af mine fag, men vil gerne være hundrede procent sikker på at jeg forstår at det er den korrekte metode, da det jo er vigtigt at have helt styr på.


I engelsk, som er et sprogfag, benytter man overordnet den hermaneutiske metode, da det er hermaneutik man jo beskæftiger sig med. Med hermeneutik følger den hermaneutiske spiral, som handler om at vi alle har en forudsætning for det vi læser, hvor vi ved at læse teksten derved får en ny viden, og derfra har nemmere ved at sætte os ind i hvad får personerne til at tage de valg, som de tager eller sige de ting som de siger. Ulempen ved denne metode er at alle folk jo fortolker tingene forskellige, og at der derfor ikke kan være én helt konkret fortolkning. Derudover kan man også inddele materialet i non-fiction eller fiction, alt efter hvad man har af materiale. For hver af de to kategorier har man non-fiction og fiction analysismodellen, hvor man også kan benytte non-fiction i forbindelse med taler eller podcasts f.eks. Er det korrekt forstået eller mangler jeg noget?

Og mit andet fag er filosofi, som benytter sig af den metareflektive metode, dvs. at tænke over det at tænke. Vil det derfor være forkert at sige at filosofi fagets metode kan benyttes som et redskab til at reflektere videre over det som man f.eks. har fundet ud af via. den hermeneutiske metode, for derfor at få en endnu større viden omkring et emne?


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2015 af Cille1296 (Slettet)

Hvad har du gjort i din opgave? Altså hvad bruger du engelskfaget til? :) 
For ja, det er den hermeneutiske metoder du benytter, eftersom engelsk er et humanistisk fag, men under hermeneutikken findes der en del metoder.

Jeg benytter f.eks. sproglig og stilistisk analyse i min AT synopsis (dansk) 


Svar #2
06. juni 2015 af Kodo1 (Slettet)

Har analyseret en tale af Barack Obama omkring angrebet på Charlie Hebdo, hvilket jo vil sige at jeg har benyttet non-fiction analysis modellen med fokus på en speech. Vil det så sige at man fokuserer på den hermeneutiske metode til eksamen, men at man så skal vise at i relation til den hermeneutiske metode, har man valgt at analysere en tale af barack obama f.eks. Det behøver jo f.eks. ikke være en speech, men er det disse metoder udover den hermeneutiske metode som der menes?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2015 af Cille1296 (Slettet)

Ja det er de metoder. 
og på dansk vil metoden være sproglig analyse (jeg går udfra du går ind og ser på hans sproglige virkemidler såsom logos, pathos etc.)
Jeg vedhæfter lige mit metodeafsnit fra min synopsis :)

 

Vedhæftet fil:Dokument11.docx

Svar #4
06. juni 2015 af Kodo1 (Slettet)

Ja blandt andet, men beskeden er også vigtig fordi den viser hans standpunkt mht. charlie hebdo, hvor sproget blandt andet viser det :).


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juni 2015 af Cille1296 (Slettet)

Ja selvfølgelig ;)


Skriv et svar til: Engelsk metode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.