Engelsk

9 klasses afgangsprøver

12. juni 2015 af logawbjpgv< (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, 

I dag var jeg oppe i dansk og fik er 12-tal. Er virkelig glad og stolt, men for en uge siden var jeg oppe i mundtlig engelsk og fik 7. Jeg trak spørgsmålet: Who was Martin Luther King and how did he fight racism? 

Synes selv jeg svarede godt på det, snakkede om Rosa Parks, The Civril Rights Movement osv. Jeg glemte at sige, at Martin Luther King er kendt for en meget populær tale, men min lærer mindede mig om det. Grunden til, at jeg fik et 7-tal i engelsk, var fordi, de blev nødt til at “minde“ mig om for mange ting. Det var altså kun 2 ting. Hans kendte tale, og at han blev snigmyrdet. Jeg syntes ikke rigtig, at den begrundelse holdt, men jeg gjorde ikke noget ved det og accepterede det som det var. 

Skulle jeg have sagt et eller andet, eller er mit 7-tal en fair karakter? 

Altså selvfølgelig vidste jeg godt, at han er kendt for sin tale, men af en eller anden grund sagde jeg det ikke til at starte med. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. juni 2015 af Anar2

Først og fremmest flot at du fiknder 12 i dansk. 

Men du kunne jo spørge hvad årsagen er præcis at du ''kun'' fik 7, hvis du havde regnet met at få mere. Selvom du har nævnt årsagen, så kunne du jo spørge, om det kun er på grund af det- for det trækker jo ikke 2 karakter ned, så burde du få et 10 tal. 

Det kan måske også være pga. lidt grammatik eller noget andet. 

Men alt i alt synes jeg du har fået nogle gode karakter og så accepterer det som det er- ærlig talt synes jeg ikke rigtig man bruger 9.klasses karakter til noget særligt. Det gjorde jeg ihvertfald ikke, og jeg bliver snart student.

Held og lykke - endnu engang tillykke med de flotte karakterer. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. juni 2015 af mathon

I engelsk

fokuserer du på kun  to "forglemmelsesting", som du kalder det. To ting kan da ikke reducere  12 \to 7?

Men når spørgsmålet er: Who was Martin Luther King and how did he fight racism?

og du glemmer hans tale: "…I had a dream…", som for alvor forenede de amerikanske racismemodstandere og indgød dem fornyet håb, modstandsvilje og demonstrativ kampberedthed til at bekæmpe racismen med alle tilrådighed stående fredelige midler, som det etablerede samfund virkelig havde grund til at frygte og - som det senere skulle vise sig - ikke demokratisk kunne stille noget effektivt op imod

og heller ikke medtog, at han måtte lide døden for sin sociale kamp mod kulturbetinget forskelsbehandling,

så er spørgsmålet ikke
                                         kun to udeladelser
               men
                                         hvilke helt essentielle to,

der berettiger til konklusionen: ufuldstændigt besvaret.


Svar #3
12. juni 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Tak for svarene,

Altså jo, selvfølgelig var det ikke kun de 2 ting, der trak ned. Der var sikkert også noget grammatik eller ordforråd.  


Skriv et svar til: 9 klasses afgangsprøver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.