Dansk

Toulmins argumentationsmodel - "I have a dream"

20. juni 2015 af hasena (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa

Jeg har en AT-eksamen i næste uge, og et af kravene var at jeg skulle lave Toulmins argumentationsmodel på talen "I have a dream" af Martin Luther King. Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2015 af IsaScience (Slettet)

Det er sådan set nemt nok. Du tager talen styk for styk (du kan sågar finde den på dansk på DR's hjemmeside) og finder påstande såvel som belæg. Det er en ordentlig tale med mange metaforer, så kan godt forstå, hvis overblikket mangler. Hvis det er til hjælp, har jeg indsat links til henholdsvis Toulmin's argumentationsmodel, samt DR's danske "Jeg har en drøm" nedenfor. Man kan faktisk sige, at selve talens tilblivelse i sig selv er en påstand om undertrykkelse og manglende ligeværdige vilkår. Nu er jeg ikke klar over om det kun drejer sig om enkelte eksempler eller om det er en fuld gennemgang af hele talen med Toulmins model..?

http://www.kommunikationsforum.dk/log/multimedia/model.png

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/laes-hele-talen-i-have-dream

Håber, at det hjalp.


Svar #2
21. juni 2015 af hasena (Slettet)

Mange tak for hjælpen, det er en mere overordnet model over talen, så et vil være med et par eksempler.

Har du nogle ideer om hvordan ind evt. model vil se ud?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juni 2015 af IsaScience (Slettet)

Hvis du nu finder hovedessensen i talen. Talen er opdelt i to dele: den ene fokuserer på den uligehed og manglende frihed afroamerikanerne har måtte gennemgå historisk, den anden omhandler fremtidens håb om et tryggere og mere forenet Amerika ("I have a dream").

Jeg har givet et eksempel på Toulmins model over I Have A Dream-talen, som er vedhæftet denne besked.


Skriv et svar til: Toulmins argumentationsmodel - "I have a dream"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.