Matematik

Hypotese test

23. august 2015 af studieportalen0 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogle som kan hjælpe med denne opgave? 

Kender gennesnitsværdien før test, samt n (antallet af test). Der er også andre oplysninger som vi kender men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan opgaven skal gribes an. 

Jeg er startet med følgende hypotese. 

Nul hypotese: μ = 40.70 kg.

Alternativ hypotese: μ ≠ 40.70 kg.


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. august 2015 af peter lind

Hvis den nye kostplan ikke havde nogen virkning burde forventningsværdien for differencen være 0. D.v.s. at 0 skulle ligge i konfidensintervallet


Svar #2
23. august 2015 af studieportalen0 (Slettet)

Okay, det giver god mening. Men hvilken statistisk test skulle jeg anvende? 

Og det sidste spørgsmål er at jeg skal beregne den nye gennemsnitsværdi, har du nogle hints til det? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
23. august 2015 af peter lind

Du skal anvende testen i #1

middel af ny vægt - middel af gammel vægt = middel af stigning = resultatet i skemaet


Svar #4
23. august 2015 af studieportalen0 (Slettet)

Er dette så forkert? 

Nul hypotese: μ = 40.70 kg.

Alternativ hypotese: μ ≠ 40.70 kg.

Derudover skal vi bestemme om den nye kostplan har medført significant vægt forandring. Er det ud fra ændringer i konfidense intervallet? 

middel af ny vægt - middel af gammel vægt = middel af stigning = resultatet i skemaet

Resultat i skemaet? Ændring af middelvægt er ikke givet i skemaet? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
23. august 2015 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #6
23. august 2015 af peter lind

Konfidensintervallet er opgivet i skemaet. Du skal blot se efter om 0 ligger i det konfidensinterval.

Det er en tosiddet test. Desuden vil man gå ud fra at der er tale om en normalfordeling. I så fald er konfidensintervallet symmetrisk omkring middelværdien, så du kan finde middelværdien af konfidensintervallet


Svar #7
23. august 2015 af studieportalen0 (Slettet)

Jeg tænkte ikke på det som konfidensintervallet men nærmere ændring i konfidensintervallet. 

Men hvis det er sådan jeg skal se på det, så gennemsnittet jo (0.430+6.470)/2 = 3.45? 


Brugbart svar (1)

Svar #8
23. august 2015 af peter lind

ja


Svar #9
23. august 2015 af studieportalen0 (Slettet)

Hvordan skal jeg ud fra den oplysning beregne den nye vægt?


Brugbart svar (1)

Svar #10
23. august 2015 af peter lind

3,45+ den gamle vægt


Svar #11
23. august 2015 af studieportalen0 (Slettet)

Nå okay. Jeg tror ikke jeg har helt opfanget denne opgave, har generelt svært ved denne type med konfidens interval. Men tak for hjælpen for det. 


Skriv et svar til: Hypotese test

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.