Dansk

Påstand, belæg, underliggende belæg. Har jeg forstået?

25. august 2015 af Lindeschou98 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! opgaven lyder at bestemme påstand, belæg og underliggende belæg for sætningen:

“Colgate indeholder fluor. Tandlæger anbefaler brug af fluor”

påstand: (Du skal bruge Colgate).

belæg: Tandlæger anbefaler brug af fluor.

underliggende belæg: Colgate indeholder fluor. Har jeg forstået det rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2015 af lecd9

Jo Colgate indeholder fluor

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. august 2015 af Stygotius

Det var ikke det hun spurgte om.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. august 2015 af Stats

Er det hele sætningen..?

“Colgate indeholder fluor. Tandlæger anbefaler brug af fluor”

Kan ikke rigtig se påstanden...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
25. august 2015 af Lindeschou98 (Slettet)

Jeg formoder, at jeg selv skal finde på en påstand. Mit spørgsmål er også, om jeg har placeret belæg og underliggende belæg korrekt, i forhold til den påstand jeg fandt på?


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. august 2015 af Stats

ja

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #6
26. august 2015 af Stygotius

Påstanden er jo klart (som LIndeschou98 så rigtigt siger) at da tandlæger anbefaler fluor og Colgate indeholder fluor, -ja så anbefaler tandlæger jo Colgate.

Når mennesker er dødelige, og Sokrates er et menneske, er Sokrates som en logisk følge  dødelig.


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. august 2015 af Stats

Påstanden svæver meget... Men lad det nu ligge...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #8
26. august 2015 af exatb

Der er ingen påstand her. Kun to kendsgerninger. I denne sammenhæng er  "påstand" noget man bygger argumentation op omkring. Her er der ingen argumenter.

Dette ligner en reklame hvor den skjulte suggestion siger at man skal købe Colgate frem for konkurrenternes produkt.


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. august 2015 af Stats

#8

Helt enig... Mener nøjagtig det samme! (y)
(Dem som har givet denne opgave til #0 er sikkert den samme lærer som i folkeskolen og gymnasiet har overfortolket alle noveller)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. august 2015 af Stygotius

Bemærkningerne i #8 er tegn på misforståelse. En påstand behøver ikke være eksplicit fremsat.

Jf. læren om talehandlinger. Et spørgsmål er ikke altid et spørgsmål i dybdestrúkturen.

"Lukker du vinduet" er ikke, trods sin form, et spørgsmål, men en regulerende talehandlikng som betyder

"Jeg vil gerne have at du lukker vinduet".

Der er helt klart en påstand i den citerede tekst, -som Lindeschou98 så rigtigt har bemærket. Argumentet er et ekspertargument.


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. august 2015 af Stats

En påstand behøver ikke være eksplicit fremsat.

Men det er heller ikke implicit fremsat efter min mening... Derfor mener jeg at påstanden svæver lidt ude i det grå felt.. Måske, måske ikke.. Nogen personer mener det, og andre mener det bestemt heller ikke..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #12
26. august 2015 af Stats

Det ene er fakta: Colgate indeholder flour... Ligeså godt som en stol er til at sidde på..
Tandlæger anbefaler brug af fluor vil jeg nærmest sige, kunne være en påstand i sig selv... Men også et ekspertargument hvor der ikke argumenteres for noget.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #13
29. august 2015 af exatb

"Ekspertargument" er et retorisk begreb, som ikke er relevant her. Det er et eksempel på brug af ethos, hvor ekspertens tilstedeværelse  skal overbevise læseren, fordi man mangler egentlige argumenter.


Brugbart svar (0)

Svar #14
29. august 2015 af Stygotius

Selvfølgelig er det argumentatoriske begreb "ekspertargument" relevant her, -på samme måde som når man viser en mand i en hvid kittel med et tandlægespejl i hånden ved siden af en tandpastatube eller en mand i en hvid kittel med en regnestok i brystlommen ved siden af en reklame for en vaskemaskine.

.


Brugbart svar (0)

Svar #15
29. august 2015 af exatb

Det er ikke et argument, blot manipulation.


Brugbart svar (0)

Svar #16
29. august 2015 af Stygotius

Selvfølgelig er det ikke et gyldigt argument. Alle reklamer er manipulation; så godt som ingen er blot informative.


Svar #17
29. august 2015 af Lindeschou98 (Slettet)

Opgaven er fra bogen 'At argumentere for en holdning' og lyder enkelt på at finde belæg og underliggende belæg for derefter at lave en implicit påstand, da sætningen jo er lavet.

Skriv et svar til: Påstand, belæg, underliggende belæg. Har jeg forstået?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.