Matematik

Isolering i varmekapacitet

12. september 2015 af Stræbende - Niveau: C-niveau

Du har et system bestående af 10 kg glas og en ukendt mængde PVC ved 0 ºC og 101,3 kPa (dvs. atmosfæretryk). Den specifikke varmekapacitet for glas er 500 J/(kg·K) og for PVC 1670 J/(kg·K). Der er tilført systemet en varmeenergi på 257 kJ og systemet er opvarmet 20 K. Din ubekendte er nu massen af PVC.

a)    Hvilken formel vil du anvende til beregningen?
b)    Hvad er massen af PVC i systemet? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. september 2015 af peter lind

Er opgaven rigtig beskrevet ?. Der indgår kun faste stoffer og de er uafhængig af trykket.

Ellers

Skal du bruge at varmekapaciteten for hele systemer er mglas*cglas+mPVC*cPVC = C og at Q = C*ΔT

Svar #2
12. september 2015 af Stræbende

Vi har slet ikke haft om varmekapacitet i fysik endnu. Vi har bare lært at isolere i matematik, men jeg ved ikke hvordan jeg påbegynde opgaven. Her linket til dokumentet. Det er opgave 10 og på en af siderne kan man se formlerne.

Vedhæftet fil:Formelhåndtering.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. september 2015 af peter lind

Der står de nødvendige fysikformler  på side 3 i den vedlagte fil lige under overskriften:  Formler fra fysik. (Jeg har problemer med at læse docx filer, hvilket her betyder at jeg ikke kan læse formel 1 skal den være C = m*c ?)

Det er nogle af disse formler jeg har brugt i #1.  Du kan egentlig bruge dem alle sammen; men det nemmeste er #4

Svar #4
13. september 2015 af Stræbende

Formel 1 er

c = Q / m*(t2-t1)

Men jeg ved stadig ikke hvordan jeg skal brige opgaven an, fordi jeg simpelthen ikke forstår de givende oplysninger. Hvis du kan forklare mig det slavisk så vil det være vidunderligt.

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. september 2015 af peter lind

Indsæt de givne data i formel 4.

Svar #6
13. september 2015 af Stræbende

257KJ = 10kg * 500 J/(kg·K) + mPVC * 1670 J/(kg·K)

Så jeg skal isolere mPVC?

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. september 2015 af peter lind

Du mangler temperaturerne. ellers ja

Skriv et svar til: Isolering i varmekapacitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.