Fysik

Nyttevirkning

13. september 2015 af Julie03 - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg har lavet et forsøg (der handler om opvarmning af vand med en elkedel), hvor jeg har udregnet nyttevirkningen til ca. 75%. Jeg skal nu svare på, hvilken betydning dette har for miljøet, men jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal svare. Jeg har selv tænkt på noget med unødige mængder CO2, der ryger op i atmosfæren, men jeg ved ikke om det kan være rigtigt, da jeg ikke helt forstår det...

Håber, at nogen kan hjælpe? På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. september 2015 af hesch (Slettet)

Det er rigtigt ( + NOx  mm. ).


Svar #2
13. september 2015 af Julie03

Super! Tak skal du have! Men hvad er det nu helt præcis NOx'er for noget, og hvordan kan man sige, at de indgår ved nyttevirkningen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. september 2015 af Heptan

NOx er NO eller NO2, begge skadelige gasser. Når de ryger op i atmosfæren dannes der salpetersyrling og salpetersyre der regner ned som syreregn.


Svar #4
13. september 2015 af Julie03

Tusind tak! Hvordan skal man forklare, at de indgår i energikrævende processer og dermed har betydning i forhold til nyttevirkningen?


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. september 2015 af Heptan

De har ingen betydning for nyttevirkningen, men de skader miljøet og vores fine statuer. Nitrøse gasser kan dannes under forbrænding af fossile brændstoffer.


Svar #6
13. september 2015 af Julie03

Okay på den måde! Tusinde tak skal du have!!!


Skriv et svar til: Nyttevirkning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.