Matematik
BNP - En forskrift?
Hej lektiehjælpere
Jeg sidder med en opgave, som lyder:
I nedstående tabel ses bruttonationalproduktet pr. indbygger i USA og Kina for året 2003.
Endvidere ses den årlige vækstrate i bruttonationalproduktet pr. indbyggere for årene 1990-2003 i de to lande.
Bruttonationalproduktet pr. indbyggere i 2003 (U$$) Årlige vækstrate 1990-2003
USA: 37562 2,1%
Kina: 5003 8,5 %
I det følgende forudsættes, at bruttonationalproduktet pr. indbygger i de to lande vil vokse med uændret årlig vækstrate efter 2003.
a) Bestem, hvad bruttonationalproduktet pr. indbyggere vil være i Kina i år 2020.
b) Bestem, hvornår de to lande vil have samme bruttonationalprudukt pr. indbyggere.
Jeg håber der er nogle der vil hjælpe, da jeg har fået en underlig forskrift nemlig: 10,5317x ⋅ 0,999957x
Hvordan skal tabellen stilles op. Tænkte på, om det må være den, der er forkert indtastet med hensyn til årene. Jeg bruger nemlig et CAS-værktøj for at udføre en eksponentiel regression.
På forhånd tak.
Svar #1
24. september 2015 af peter lind
Det giver ingen mening at lave regression på de data. Brug kapitalformlen
Svar #2
24. september 2015 af SaraRashid (Slettet)
Har nemlig prøvet, og synes ikke rigtig, det giver mening.
Håber du vil hjælpe. Synes den er lidt svær.
På forhånd tak
Svar #3
Hvis jeg benytter kapitalformlen, hvordan skal jeg indsætte mine tal?
Har nemlig prøvet, og synes ikke rigtig, det giver mening.
Håber du vil hjælpe. Synes den er lidt svær.
På forhånd tak
Svar #4
24. september 2015 af peter lind
K = K0(1+r)n
IDu har sikkert lært formlen med K som kapital; men den gælder altså alt der også har en procentuel stigning. I dit tilfælde er de BNP, som har en årlig procentuel stigning
Svar #5
K = 5003(1+8,5)^17
Skriv et svar til: BNP - En forskrift?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.