Fysik
Turbodiesel
Jeg har lidt probelemer med denne opgave. Jeg har lavet a) og b) men er usikker på om jeg har gjort det rigtigt og c) og d) har jeg ikke lavet da jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre.
Turbodiesel
I en turboladet motor udnyttes en del af udstødningsgassens indre energi til at komprimere indsugningsluften til motoren for at få en større mængde ilt ind i cylindrene.
Indsugningsluften har trykket 0,90 bar og temperaturen 0 C før turboladeren, og trykket 1,65 bar og temperaturen 51 C efter turboladeren. Indsugningsluften har en molær varmekapacitet cM,v= 20,8 J/mol K.
a) Bestem den tilvækst i indre energi, som 1 mol luft får tilført ved passage af turboladeren.
Når indsugningsventilen til en cylinder åbner, fyldes cylinderen med komprimeret luft. Cylinderens volumen er 0,500 liter.
b) Bestem antallet af mol luft, der fyldes ind i cylinderen.
Efter afbrænding af dieselolien er der 0,042 mol gas i cylinderen i tilstand 3, hvor trykket er 95 bar og temperaturen 2200 C.
c) Bestem virkningsgraden for en Carnotmaskine, der arbejder mellem de samme temperaturer som denne kredsproces.
Gassen i cylinderen har en molær varmekapacitet cM,v = 24,5 J/mol K.
d) Bestem temperaturen af gassen i cylinderen i tilstand 4.
Svar #1
26. september 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)
c)
ηCarnot = 1 - TL/TH
hvor
TL = 51 + 273 K
TH = 2200 + 273 K
Svar #2
26. september 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)
d)
Du kan benytte adiabatligningen:
T * Vγ-1 = konstant
Så du har
T3 * V3γ-1 = T4 * V4γ-1
V3 må du finde med idealgasligningen.
γ kan du finde af
γ = cp/cV
og
n*cp = n*cV + R (gælder for en ideal gas)
som sammensat giver
γ = 1 + R/(n*cV)
Svar #5
26. september 2015 af Leila98 (Slettet)
Okay. De opgiver bare trykforskellen før og efter turboladeren så jeg tænkte at det måske også skulle bruges til at finde tilvæksten i indre energi?
Skriv et svar til: Turbodiesel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.