Matematik
Finde reaktansen?
Hej Venner
Sidder med nedenstående opgave og er gået fuldstændig i stå, er der nogen der har et trick?
En spole uden jernkerne tilsluttes 65 V jævnspænding, og optager da 300 W. Spolen tilsluttes
derefter 220 V, 50 Hz, hvorved den optagne effekt er 30 W.
Bestem spolens reaktans ved 50 Hz.
på forhånd tak
Svar #1
16. oktober 2015 af hesch (Slettet)
Benyt at ZL = ( R + jωL ).
| ZL | bestemmes ud fra effekten på 30W, ( strømmen kan beregnes ).
R bestemmes ud fra effekten på 300W.
ωL bestemmes vha. Pythagoras.
Svar #2
#1: Nå, ja, det blev lidt rodet, men du skal starte med at bestemme R, herefter | ZL | og til sidst ωL.
I øvrigt hører spørgsmålet under kategorien "fysik".
Svar #3
16. oktober 2015 af nissemandenerher
Hej Hesch, tak for svar.
hvad er jωL? er det det jeg evt kalder XL ?
altså det du siger er at Impedansen er lig modstanden beregnet på effekten på 300W og så plus det her jωL?
Det er ikke lige en formel jeg har fundet nogen steder, Jeg har Z2=R2+XL2, er det det du mener jeg skal bruge?
ok, skal nok rykke til Fysik næste gang :-)
Svar #4
Hmm jeg kan simpelthen ikke få det til at passe, facit siger det skal blive 150,2 ohm, men ligemeget hvordan jeg flytter rundt så giver det langt fra dette...
Svar #5
ω er vinkelhastigheden, målt i rad/sek: ω = 2*π*f = 314,16 rad/sek.
Indenfor ellære benytter man operatoren "j" i stedet for "i" ved komplekse tal, for nu ikke at forveksle "i" med en strøm. Så ZL = ( R + jωL ) er den komplekse impedans for spolen. Du kan kun addere de to led vektorielt, for de peger jo i to forskellige retninger ( vinkelret på hinanden ). Det er derfor Pythagoras kommer "ind over".
XL = ωL, om du vil.
Ud fra oplysningen:
En spole uden jernkerne tilsluttes 65 V jævnspænding, og optager da 300 W.
kan du benytte:
P = U2 / R til at bestemme R, for ved jævnspænding er ω = 0, og der er derfor ingen spændingsfald over reaktansen. P = 300W, U = 65Vdc.
Nu tilsluttes spolen vekselspænding ( 220V, 50Hz ), og den optagne effekt er her 30W:
P = I2 * R: Bestem I.
| ZL | = U / I: Bestem | ZL |.
Du kender nu | ZL | og R. Benyt Pythagoras til at finde XL alias ωL.
Svar #6
wuhuu
Jeg ved ikke lige hvad det var jeg stirrede mig blind på, men det gik op nu....
tror det forvirrede at der var flere info end man skulle bruge, så jeg tænkte at dem blev jeg nød til at bruge.
mange tak..
Svar #7
17. oktober 2015 af hesch (Slettet)
Hov !! Ad:
#0: Bestem spolens reaktans ved 50 Hz.
#4: facit siger det skal blive 150,2 ohm. Mener du 510,2Ω ? ( tastefejl ).
Disse 510,2Ω er ikke spolens reaktans, men dens impedans.
Reaktansen defineres som imaginærdelen af impedansen ( har slået det efter ), så jeg finder at facit må være 484,00Ω. ( Fejl i facitliste ).
Skriv et svar til: Finde reaktansen?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.