Matematik
Standardafvigelsen
Hej.
Jeg har lidt problemer her.
Jeg ved at standardafvigelsen/spredningen betyder observationernes gennemsnitlige afvigelse fra middeltallet/gennemsnittet.
men jeg har en standardafvigelse på 10,04766 og vil meget gerne vide hvad det sådan rigtig viser.
Resultatet er omkring højder.
Svar #1
17. oktober 2015 af peter lind
Standartafvigelsen fortæller noget om med hvilken sandsynlighed du tror at middelværdien ligger inden for de pågældende grænser. Den præcise sandsynlighed er afhængig af den aktuelle sandsynlighed. Der findes en øvre grænse for denne sandsynlighed Chebyshev's ulighed
Svar #2
17. oktober 2015 af NeedHelpPlz (Slettet)
så hvis standardafvigelsen på 10,04766, ville du så gøre det til procent?
Så der er et bestemt antal procent at den mulige højde er tæt på middelværdien.
Svar #3
Det kommer an på den aktuelle opgave. Hvis middelværdien er 0 eller nær 0, vil det være meningsløst at finde resultatet i procent. Hvis du vil finde den relative afvigelse skal du gange standartafvigelsen med 100 og dividere med middelværdien
Svar #4
gennemsnits højden er 181,3333 cm. så lad os nu sige at du skulle forklare hvad standardafvigelsen så sagde som er 10,04766 hvad så?
det er første gang jeg har arbejdet med dette, undskyld...
Svar #5
Så er det formodentlig en normalfordeling. Hvis det er tilfælde siger resultatet at ca. 0,6827 af observationerne ligger inden for intervallet ]181 -10 ; 181+10 [ Det er meningsløst at angive resultatet med så mange cifre som du gør.
Svar #6
Super mange tak!
men hvordan får du 0,6827?
og omkring Intervalmidtpunktet for grupperede observationer....
det er jo bare b-a, så ]155;160] ville intervalmidtpunktet jo være 157,5 ik?
men jeg har fået af vide at man skal bruge formlen
, skal bare vide hvad intervalmidtpunktet virkelig er. men ellers rigtige mange tak
Svar #7
De 0,6827 kommer fra normalfordelingen. Med m = middelværdi og σ = spredningen gælder P(X < m+σ) - P(X< m-σ) ≈ 0,6827 Standartafvigelsen er en estimation af spredningen. Normalfordelingen er symmetrisk omkring middelværdi
Svar #8
Kan du også hjælpe med intervalmidtpunktet?
det er jo bare b-a, så ]155;160] ville intervalmidtpunktet jo være 157,5 ik?
men jeg har fået af vide at man skal bruge formlen [(xi-\bar{x})^{2}*fi] , skal bare vide hvad intervalmidtpunktet virkelig er og hvordan det regnes.
:D
Du er en kæmpe hjælp
Svar #9
Intervalmidtpunktet er korrekt i dit eksempel.
Jeg er ikke klar over hvad du mener med "bruge formlen [(xi-\bar{x})^{2}*fi]" Det er ulæseligt for mig og i hvilken forbindelse sjal du bruge den formel ?
Svar #10
min lære skrev bare at mi udregnes med (xi-genenmsnittet) ophævet i 2 * fi, han skrev det under mit intervalmidtpunkt. jeg kan sende dig rapporten hvor mit intervalmidtpubkt står og andre alle de andre løsninger.
men det er udregningen på mi som er (xi-genenmsnittet) ophævet i 2 * fi er det han har skrevet
Svar #11
Det siger mig absolut intet. Mit gæt er at der er noget du har misforstået. Det kan let ske, hvis man samtidig skal høre på læreren og skrive ned. Kan du ikke komme med detaljer om problemstillingen ?
Svar #12
så det med intervalmidtpunktet starter ved Fraktiler.
han har skrevet at jeg skal skrive hvad intervalmidtpunktet er der og så skriver han:
intervalmidtpunktet kaldes mi og udregnes mi=xi (noget som jeg ikke kan læse) + ki (det hele skal der efter divideres) /2, og burges i forbindelse med grupperede observationer.
og når jeg så går over til mit intervalmidtpunkt skema ved højderne, (det er nederst på side) har han så skrevet helt nederst mi= xi - gennemsnittet ophævet i 2*fi
men jeg har bare lavet et skema med højderne i den ene side og så deres midter.
Svar #13
Jeg skal have mange flere detaljer for at kunne se hvad det drejer sig om. Hvis der er noget du ikke kan læse giver det oplagte muligheder for misforståelser.
Svar #14
så mi, intervalmidtpunktet, har ikke en anden formel end b-a eller a-b/2 eller hvad de hedder?
Svar #16
Du har været den største hjælp nogensinde!!! :D
TAK
Skriv et svar til: Standardafvigelsen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.