Matematik
Closed-form expression?
Hej,
Hvad er den danske betegnelse for "Closed-form expression"?
Eksisterer det?
Tak på forhånd.
Svar #1
27. oktober 2015 af hesch (Slettet)
Det afhænger af sammenhængen, men en mulig oversættelse kunne være:
" Lukket sløjfes overføringsfunktion ".
Svar #3
27. oktober 2015 af Haxxeren
Hm, det var i forhold til:
https://en.wikipedia.org/wiki/Closed-form_expression
En "lukket sløjfes overføringsfunktion" lyder ikke helt korrekt i mine ører.
Svar #4
27. oktober 2015 af Eksperimentalfysikeren
Så vidt jeg kan se, findes der ikke en dansk betegnelse.
Begrebet benyttes om matematiske former, der kan regnes ud med et begrænset antal operationer. (Jeg slog det op på den engelske Wikipedia i håb om, at jeg så bare kunne skifte over til den danske).
Et eksempel er, at for polynomier af højst 4. grad kan man finde rødderne eksakt ved et begrænset antal operationer, mens man fra 5. grad og op ofte må ty til itterative metoder. En itterativ metode finder ikke løsningen med et begrænset antal operationer.
Svar #5
27. oktober 2015 af Haxxeren
Jeg var ikke selv sikker på, om der egentlig fandtes en dansk betegnelse. Tak for bekræftelsen.
Svar #6
28. oktober 2015 af Therk
Der bruges gerne udtrykket "lukket form", "lukket udtryk" eller "lukket løsning", i hvert fald på det matematiske institut på KU.
Eksempler:
Gammafunktionen, der generaliserer fakultetsoperatoren til alle positive reelle tal, har ikke nogen lukket løsning, men skrives som
Gammafordelingen har et lukket udtryk for fx sin middelværdi og varians, men ikke sin median.
Generelt kan
ikke skrives på lukket form, når X er normalfordelt. Et eksempel på hvor vi dog kan få et lukket udtryk er for
, hvor
er middelværdien af X.
Man kan også bruge "lukket" i andre sammenhænge lignende de engelske:
The family of negative binomial distributions is closed under convolution, when the success parameters are equal.
Familien af negative binomialfordelinger, i tilfælde hvor de har samme succesparameter, er lukket under foldning (også kaldet at familien har "foldningsegenskaben").
Skriv et svar til: Closed-form expression?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

ikke skrives på lukket form, når X er normalfordelt. Et eksempel på hvor vi dog kan få et lukket udtryk er for
, hvor
er middelværdien af X.