Matematik

Konvergent

28. oktober 2015 af hammer26 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har en række \sum_{n=1}^{\infty }a_{n}

Så skal jeg afgøre om rækken er konvergent for

a_{n} = \left\{\begin{matrix} n^{2} & for & n=1,2,3....100\\ \frac{1}{n^{2}} & for & n\geq 101 \end{matrix}\right.

for n2 går rækken da mod en endelig sum 338350, ikke sandt?

og for 1/n2 går rækken da mod 0 for n større end 101 ?

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. oktober 2015 af peter lind

Konvergensen af en sum er uafhængig af hvad der sker på et endelig antal af de første led, så du kan ignorere oplysningen om de n2.

Rækken går ikke mod 0 da alle led er positive; men summen er konvergent. Der findes flere måder at vise det på. En måde er at se på an+1/an men du skal nok snarere se hvad din bog siger om konvergensen

Svar #2
28. oktober 2015 af hammer26 (Slettet)

Jeg er bare meget i tvivl fordi n=1...100. Det plejer jo at være fra n=1 til uendelig. Derfor kunne jeg ikke finde noget om hvordan man angreb sådan en størrelse.

Den anden er da lige til, er det ikke korrekt at 1/n2 går mod nul for n større end 101 (n gående mod uendelig) ?

Svar #3
28. oktober 2015 af hammer26 (Slettet)

Kan det være rigtigt at de første led n = 1 til 100 for n2 ikke spiller nogen rolle for rækkens konvergensforhold.

Man skal kun betragte an >= 101

For disse værdier af n er 0 <= an = 1/n2 og denne er konvergent, så iflg. sammenligningskriteriet er kan der konkluderes at rækken også er konvergent.

Brugbart svar (1)

Svar #4
28. oktober 2015 af peter lind

Det har som nævnt ikke betydning for konvergensen hvad de 100 led er Hvis ∑an er konvergent er k+ ∑an også konvergent.

Du må skelne mellem om an er konvergent og ∑an er konvergent. For at summen skal være konvergent er det nødvendig at an konvergerer mod 0; men det er ikke tilstrækkelig. Eksempel 1/n -> 0 for n->∞ men summen ∑1/n er ikke konvergent

Skriv et svar til: Konvergent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.