Fysik
Forstærkere
Jeg har svært ved emnet "cascaded amplifier" og har læst om det i bogen, og set på øvelser. Jeg prøver at lave den her øvelse, men jeg forstår ikke helt, hvordan man griber den an.
Kan nogen fortælle mig i punktform, hvordan man griber sådanne opgaver an? Der er åbenbart forskel på resultaterne afhængigt af om man den rækkefølge man vælger.
Svar #1
17. november 2015 af hesch (Slettet)
#0: Ri = Ri for den første forstærker , Ro = Ro for den sidste forstærker.
Når du forbinder to forstærkere i serie, sker der en spændingsdeleing grundet forholdet mellem Ro og Ri.
Eksempel: Ro = 300Ω , Ri = 1kΩ :
Spændingen neddeles her med en faktor 1kΩ / ( 300Ω + 1kΩ ) = 0,769.
Svar #2
18. november 2015 af Searchmath (Slettet)
Jeg er i gang med en øvelse her, og den er lidt svær. Jeg kender Ri, R0 og iosc.
Jeg kender dog ikke Ai og det finder jeg besynderligt. Hvordan skal jeg så regne Av?
Svar #3
Svar #4
18. november 2015 af hesch (Slettet)
#3: Det kan jeg se ud fra spørgsmålene: Man kan da ikke sætte forstærkere i parallel i en bestemt orden
( 1, 2, 3 ), og sat i parallel med forskellig forstærkning, ville de brænde hinanden af. Du kan da ikke sætte to transformere i parallel, der har forskellig spændingstransformation. Det går rygende galt.
#2: Avoc betyder så vidt jeg ved: amplification voltage at open circuit.
Herudfra kan du beregne Av ved en given belastningsimpedans. Det er jo ligesom det øvelsen går ud på.
Svar #5
#1: Kan du ikke lave en udregning i rækkefølgen 1,2,3 og så kan jeg prøve ud fra den information at lave udregningen i rækkefølgen 3,2,1 ..
#4: Hvad er fordelen ved en forstærker? Og hvordan ved du teoretisk at forstærkere i parallel vil brænde af?
Svar #6
18. november 2015 af hesch (Slettet)
#5:
Jeg har jo i #1 vist et eksempel hvor Ro = 300Ω er forbundet til Ri = 1kΩ i den efterfølgende forstærker. Kalder du disse to forstærkere "1" og "2" mangler du blot at lave den samme beregning for "2" og "3". Lad os nu sige at disse to beregninger giver neddelingsfatorerne 0,7 og 0,6, og at Avoc for de tre forstærkere er hhv. 10, 20, 30. Så finder du den samlede forstærkning for de tre trin at være: 10 * 0,7 * 20 * 0,6 * 30 = 2520.
Fordelen ved en forstærker er, at hvis man slutter en højttaler direkte til en pickup-nål, kan man ikke høre en pind, men forstærker man spændingen fra pickup-nålen op med en faktor 100000 og slutter højttaleren til forstærkerens udgang, kan man få blæst hovedet af. Ingen god rock-koncert uden et forstærker-anlæg. Man får heller ikke meget saft og kraft ud af en computer-reguleret motor uden en forstærker mellem
μ-processoren og motoren. Motoren yder ikke 70kW på akslen, fordi μ-processoren blipper et par bit ud på en ledning ( 3V, 10mA ).
At en forstærker har en udgangsimpedans = 300Ω er atypisk. For en heftig audioforstærker er udgangsimpedansen måske 0,02Ω. Lad os nu sige at du vil spille mono med en stereo-forstærker, ved simpelthen at kortslutte udgangene for venstre og højre kanal, og lad os sige at spændingsforskellen mellem kanalerne på et givet tidspunkt burde være lig med 10V, så vil kortslutningsstrømmen blive 10V / 0,04Ω = 250A, og det er for meget for selv en heftig forstærker. Det ved jeg, for jeg har prøvet ( ved et uheld ) at sætte et mono-stik til hovedtelefoner i udgangen på en stereo-forstærker: Der bliver øjeblikkeligt - og vedvarende - helt stille. Til gengæld lugter det lidt.
Du bør tænke lidt praktisk en gang imellem, og lægge teorien på hylden. Du bør tilegne dig lidt "finger-spitz-gefühl".
Skriv et svar til: Forstærkere
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.