Matematik

reduktion

21. november 2015 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej

nogen der kan se, hvordan kommer frem til det udtryk i den vedhæftede fil? Har prøvet flere gange, men kan ikke se hvordan man når frem til den reduktion.

Vedhæftet fil: udtryk.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. november 2015 af Soeffi

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. november 2015 af LubDub (Slettet)

.

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. november 2015 af LubDub (Slettet)

http://i.imgur.com/ep5LLPk.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. november 2015 af SådanDa

c_1\cdot e^{a\cdot(-x)}+c_2\cdot^{-a\cdot (-x)}=c_1\cdot e^{a\cdot x}+c_2\cdot e^{-a\cdot x}

\iff c_1\cdot e^{-a\cdot x}+c_2\cdot^{a\cdot x}=c_1\cdot e^{a\cdot x}+c_2\cdot e^{-a\cdot x}

\iff c_1\cdot e^{-a\cdot x}-c_1\cdot e^{a\cdot x}+c_2\cdot e^{a\cdot x}-c_2\cdot e^{-a\cdot x}=0

\iff c_1\left(e^{-a\cdot x}- e^{a\cdot x}\right )+c_2\left( e^{a\cdot x}-e^{-a\cdot x}\right )=0

\iff c_1\left(e^{-a\cdot x}- e^{a\cdot x}\right )-c_2\left( e^{-a\cdot x}-e^{a\cdot x}\right )=0

\iff \left( c_1-c_2\right )\left(e^{-a\cdot x}- e^{a\cdot x}\right )=0

Svar #5
21. november 2015 af Ellapigen (Slettet)

Men hvorfor kan (C1-C2) bare sættes udenfor parentesen. Det er lidt en udpensling jeg mangler

Svar #6

Mange tak sådanda.. Men hvordan får du den ide i det anden sidste træk?

Brugbart svar (0)

Svar #7
21. november 2015 af SådanDa

Jeg vil gerne have det inden i parantesen til at være det samme så jeg kan rykke det uden for parantes, men leddene står i forkert rækkefølge. så jeg bruger at (a-b)=-(b-a). Du kan prøve at opløse paranteserne for at se om det passer :)

Svar #8

Forstår det helt fint nu! Mange tak

Skriv et svar til: reduktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.