Matematik
Sandsynlighedsregning
Hej! Jeg skal løse en pogave om sandynlighedsregning, opgaven lyder som følger:
Opgave 15. Hvad er sandsynligheden for at man trækker en "hjerter først og en konge bagefter, hvis man trækker i et alm. kortspil (52 kort i kortspillet)?
A: Hvis kortet lægges tilbage, efter det er trukket? Her har jeg gjort følgende; 2/52*2/52
B: Hvis kortet ikke læges tilbage efter det er trukket (der findes ikke umiddelbart en formel)? Her er jeg lidt på bar bund, men tænker at det måske kunne være følgende; Jeg tænker man skal gange sandsynligheden for at trække en hjerter og plusse det med sandsynligheden for at få en konge = 2/52*2/52+3/51*3/51?
Svar #1
04. december 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)
A: Der er 13 hjerter-kort i et spil, så sandsynligheden for at det første kort er en hjerter er 13/52. Der er 4 konger i et spil, så sandsynligheden for at trække en konge er 4/52. Så svaret er 13/52*4/52.
B: Der er 52 måder at trække det første kort på, og 51 måder at trække det andet kort på. Så der er 52*51 kombinationsmuligheder i alt. Nu skal vi finde hvor mange af disse der har et hjerter-kort som det første og en konge som det næste. Der er 13 muligheder for at det første kort er en hjerter (hjerter es, hjerter 2, hjerter 3,......, hjerter konge). Med det andet kort er der 4 muligheder for at få en konge (spar konge, klør konge, ruder konge, hjerter konge), DOG er der kun 3 muligheder (spar konge, klør konge, ruder konge) hvis det første kort der blev trukket var hjerter konge. Så der er 12*4 + 3 kombinationsmuligheder for at trække et hjerter-kort først og så en konge. Sandsynligheden er så (12*4 + 3) / (52*51)
Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.