Dansk

fortæller kommentar

05. december 2015 af ninjakiks (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er dette en fortællerkommentar?

"Han tænkte: hvad jeg gør nu, lige nu får betydning for hele resten af mit liv. (Han skulle få ret i denne højtidelige og desperate betragtning, som ikke var spor højtidelig eller desperat: hvad han gjorde fik faktisk betydning for hele resten af hans liv"

Umiddelbart ville jeg sige nej, da han jo ikke udtrykker sin mening, og det er sådan jeg har forstået hvad en fortællerkommentar er som.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. december 2015 af 123434

(Han skulle få ret i denne højtidelige og desperate betragtning, som ikke var spor højtidelig eller desperat: hvad han gjorde fik faktisk betydning for hele resten af hans liv)

Jeg vil argumentere for, at det er en fortællerkommentar. Forfatterens kommentar er rettet mod læseren og giver et blik ind i fremtiden, som er ukendt for personen. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. december 2015 af Stygotius

x


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. december 2015 af Stygotius

Du mener nok en "fortællerkommentar".    -Er det virkelig så svært at lære???

En "(fortæller)kommentar" er en benærkning fra fortælleren om noget eller nogen i historien

En "refleksion* er en bemækning fra fortælleren    oom noget der ligger uden for historienbs univers, dvs. noget om liver i almindelighed, f.eks. "kvinder skal da også altid....."

Begge dele er tegn på en "åbenlys fortæller", og en ret stram styring af læseren.


Skriv et svar til: fortæller kommentar

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.