Fysik

Moment

08. december 2015 af Mathnerdsx (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er igang med at udvikle et produkt og skal til at lave nogle krav til materialer, et af disse krav er at produktet skal kunne holde til 200 kg. Produktet er en vægt.

Hvis produktet er 50cmx50cm og har 4 (dubber) i hver sin side, hvordan kan jeg så beregne bøjningsbelastningen på materialet? Eller hvad man nu kalder det..

Og nej, jeg ikke ville bare sige 200kg*9,82 m/s^2.

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2015 af hesch (Slettet)

Link:   http://scitech.au.dk/fileadmin/site_files/gymnasie/bes%C3%B8gsservice/studieretning/Deformation_af_en_staalbjaelke.pdf

Se afsnit 2: 
Simpel understøttet bjælke med en enkeltkraft på midten.

Så du laver dig en stål"bjælke" med et tværsnitsareal = 50cm × X mm, længde = 50cm og regner på det.

Svar #2
08. december 2015 af Mathnerdsx (Slettet)

Hmm, jeg ved ærlig talt ikke hvordan man lige skal rege på det, jeg er lidt forvirret over M(x) = 1/2 * p * x

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2015 af hesch (Slettet)

Jeg har ingen paratviden, men hvis du læser det ovenstående i linket, fremgår det hvad der forstås ved M, P og x.

Se også betingelser for ligningen ude til højre. Ud fra disse kan du fx se,  at momentet = 0 ved bjælkens endepunkter, og det giver jo god fornuft.

For at vide hvor meget din vægtplade kan holde til uden at blive varigt deformeret, må du også sætte dig ind i:

E: Elasticitetsmodul for materialet.
I:  Pladens inertimoment.
ε:  Tøjningsgrænsen for materialet. ( Hvornår flyder materialet? ).
u(x):  Bjælkens udbøjning.

Kort sagt:  Nogen gange må man bruge tid på at grave sig lidt ned i problemstillingen, i stedet for at konstatere: Jeg forstår ikke formlen. Selv skulle jeg bruge en time til at gøre det, hvorefter jeg skulle forklare det. Men klokken er mange.

Du har fået et hint til, hvor du skal starte, så på med vanten. Jeg ved ikke hvornår det er din sengetid.

Fair nok, eller hvad?

Skriv et svar til: Moment

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.