Fysik

Afstandskvadratloven

09. december 2015 af Sidsel113 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle jeg har udført forsøget "afstandskvadratloven" udfra den, sagde min lærer at vi skulle få et resultatet på 2, da han siger vi har eftervist kvadratloven hvis vi får resultatet 2. Men kan nogle fortælle mig hvorfor 2? er der en formel hvor der står man skal få 2 som resultatet, for at få eftervist at vi har lavet det rigtigt? sidder i en presset situation håber nogle kan hjælpe :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2015 af Jegvedingenting

Der er ikke nogen der har sagt det skal give 2, men det er snarere et resultat man er kommet frem til på baggrund af forsøg og antagelser, og da formodningerne har vist sig korrekte, er man endt med at kalde det en lov fordi det virker. En lov er altså en meget veldokumenteret og gennemtjekket antagelse der har vist sig at være holdbar.

Kan give et eksempel.

E = 0,5 · m · v2

Så hvis en bil med massen 1000 kg kører 50 km/t, vil den ende med at  have en kinetisk energi på 125 0000 Joule, så vil dens kinetiske energi ikke fx være dobbelt så stor hvis den i stedet for 50 km/t kører 100 km/t.

Med 100 km/t vil den kinetiske energi nu være 5000 000 Joule. På grund af "v2", som er opløftet i anden potens,

Kan du se? Den kinetiske energi er 4 gange større ved 100 km/t. Det opløftede 2-tal er altså til fordi tingene simpelthen bare opfører sig sådan i virkeligheden. Håber det opklarer lidt af mystikken.


Skriv et svar til: Afstandskvadratloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.