Fysik

Dynamik

11. december 2015 af aman1555 - Niveau: B-niveau

En limtræbjælke på 370kg skal løftes. Hvad bliver trækket i kranens kabel, når bjælken hænger stille?

for at kunne løfte bjælken i en vandret position fastgøres to wirer som vist på tegningen. Wirerne har vinkel på 45 ved vandret. Hvad bliver trækket i hver af de skrå wirer? 

jeg har et problem med at løse anden del med de 2 wirer. del et er bare m*g 370kg*9,82N men er der en venlig sjæl der kunne hjælpe mig med del 2? er totalt på bar bund... ??

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2015 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. december 2015 af peter lind

Snorekræfterne virker i snorenes retning. Da bjælken hænger stille er de totale kræfter på bjælken 0. Tyngdekraften peger lodret ned. Den må "ophæves" af en lige så stor og modsat rettet kraft. Dette må komme fra de to skrå snore, så summen af de to snores projektion ind på lodret vil være de kræfter, der modvirker tyngdekraften. I vandret retning vil snorekræfterne ophæve hinanen


Svar #3
11. december 2015 af aman1555

men ved bare ikke hvordan jeg skal regne det ud...?


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. december 2015 af peter lind

Hvis du kalder snorekraften  for Fs vil dens projektion på lodret være Fs*sin(45º) i vandret retning Fs*sin(45º)


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2015 af Soeffi

Vedhæftet fil:snorekræfter.png

Skriv et svar til: Dynamik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.