Fysik
gitterkonstant
Jeg har en opgave som lyder på: Beregn d gitter konstanten
Formlen kender jeg 
vn=afbøjningvinkelen.
Jeg har en afbøjnings vinkel på 10,9 og en bøglelængde på 632,8 nm og det er 1. orden. gittertype 300nm
når jeg sætter det ind i formlen får jeg 3346,46
men hvad betyder det jeg får??
Svar #1
16. december 2015 af peter lind
Det skulle være gitterkonstanten, så du må have en fejl et eller andet sted. Gitterkonstanten angiver afstanden mellem de enkelte gitre
Svar #2
16. december 2015 af Mat19 (Slettet)
Jeg skal bestemme gitterkonstanten
n=1
lambda=632,8 nm
min vinkel er 10,9
gittertype 300 nm
ud fra det hvordan finder jeg så min gitterkonstant??
Svar #3
16. december 2015 af peter lind
det du kalder gittertype er gitterkonstanten. samtidig er den formel og beregninger rigtig. De to ting stemmer ikke rigtigt overens med hinanden, så der er noget galt
Svar #4
16. december 2015 af Mat19 (Slettet)
Så kan det kun være min vinkel som ikke er regnet korekt, den har jeg fundet ved at sige 
De 33,5 cm er mit mål for 0 til 1 orden
de 173,7 cm er fra gitter til væg
Svar #5
16. december 2015 af Eksperimentalfysikeren
Jeg ved ikke, hvad det er, du kalder gittertype. Det kan ikke være gitterkonstanten, for den skal være større end bølgelængden på 632,8 nm.
Den vinkel, du har angivet er rigtig, men du må huske enheden, der her er grader.'
Den gitterkonstant, du har regnet ud er også rigtig.
Gitterkonstanten er afstanden mellem gitterlinierne. Ser du på et fuglebur, hvor der er 1.5 cm mellem tremmerne, så er dets gitterkonstant 1.5 cm.
Svar #6
17. december 2015 af Eksperimentalfysikeren
Jeg var lige inde på en anden tråd og fik her forklaringen på din gittertype. De 300 er linier pr mm. Det passer fint med at 300 * 3346,46 nm ≈ 1mm.
Skriv et svar til: gitterkonstant
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.