Matematik

lineær reg. - HASTER!!!

19. december 2015 af Dian123 - Niveau: A-niveau

hej!
jeg vil gerne se sammenhængen mellem antal af 2 forskellige ting, lad os kalde det p og t. Jeg har derfor fundet 2 statistikker, hvor jeg har årstal på den ene akse og t på den anden ( det samme gælder for p)

t er i procent og p er i antal. Hvordan kan jeg ved lineær reg. finde sammenhængen mellem p og t?? hvad skal jeg have på x og på y aksen? p på y og t på x eller skal jeg have årstallet ind et sted?

og jeg kan desuden ikke omregne t fra procent til antal....hvad gør jeg så?

mange tak på forhånd...det haster virkelig!!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. december 2015 af mathon

Det er sjældent selve årstallet, der indgår i funktionsudtrykket. Oftest er det antal år efter et specifikt årstal, der har interesse og som derfor indgår i funktionsudtrykket.

Svar #2
19. december 2015 af Dian123

#1 hmm jeg fik vist ikke formuleret mig særlig godt. Det var hvert fald det jeg mente. Ex:

statistik 1:

t           364    485      854   352     547

årstal:  1996   1997  1998   1999   2000

statistik 2:

p           33        12      47       79    53

årstal   1996   1997    1997  1999  2000

hvordan kan jeg sammenligne p og t? skal jeg bare lave regression over statistik 1 og regression over statistik 2 sepereret og tjekke om de begge følger en lineær sammenhæng, hvis de gør = der er sammenhæng mellem p og t? eller skal jeg lave én regresison hvor jeg har p på x-aksen og t på y-aksen?

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. december 2015 af mathon

Hvis det er den direkte sammenhæng mellem p og t, skal du afbillede p som en funktion af t eller omvendt.

Her er det uheldigt, at t også er første bogstav i ordet tid.

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. december 2015 af PeterValberg

Du skriver, at t er i procent og p er antal,
og det er ikke en χ2 GOF test, du skal lave?

Se eventuelt video nr. 18 på denne videoliste [ LINK ]

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #5

#4 nej det er det ikke...

#3 hvad skal være på y og hvad skal på x-aksen?

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. december 2015 af SådanDa

Det er lige meget, bare p ad den ene akse og t ad den anden.

Jeg ved ikke hvad du skal bruge det til, men du skal nok være lidt varsom med hvad du konkluderer ud fra det data! :)

Svar #7

#6 mange tak! hvad mener du?:)

Brugbart svar (0)

Svar #8
19. december 2015 af SådanDa

Man skal bare være opmærksom, selvom at man finder en sammenhæng kan det godt være svært at vide hvad denne sammenhæng betyder. Det er bare vigtigt lige at være opmærksom på, men det har du sikkert styr på! :)

Svar #9
20. december 2015 af Dian123

#8 Ja, tak for det!:) hmm...hvis det følger en lineæer regression tror jeg godt at jeg kan forklare hvad a og b betyder, men hvis jeg kan se at det ikke følger en lineær regression, min r^2 værdi er 70.8, hvad kan jeg så konkludere?

Skriv et svar til: lineær reg. - HASTER!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.