Fysik
SRP Raketfysik - Hjælp!
Hej, jeg sidder og har lidt (meget) travlt med SRP i fysik/matematik A, hvor jeg har fået stillet 5 opgaver, men mangler 3, og er ikke helt sikker på hvordan jeg løser dem:
(inden disse opgaver, har jeg de 2 opgaver før fortalt om undvigelseshastigheden, og forklaret det vigtigste til rumfart i forhold til newtons love, hvor jeg også skulle inddrage raketligningen)
- Her skal jeg ved hjælp af en egnet differentialligning beskrive hvordan en raket kan lette fra jorden
- Herefter skal kort forklare løsningsmetoden jeg anvender
- Til sidst skal jeg tolke mine løsninger fra den matematiske model i sammenspil med de fysiske relevante processer, som hører til turen for en raket fra jorden til rummet
Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre i den første opgave, jeg har kigget rundt, og det eneste jeg kan finde er folk, som laver seperation af variable, men kan ikke se hvordan det skal beskrive hvordan en raket kan lette fra jorden. Jeg ved ikke, om der måske skal kigges på flertrinsraketten i den opgave eller hvad skal jeg gøre :(
(bonus spørgsmål: I den sidste opgave jeg har skrevet, er det måske der jeg skal anvende teorien fra begge fag til beskrive flertrinsraketten eller noget?)
Jeg er evig taknemmelig for hjælp :)
ps. god jul til folk derude ;)
Svar #1
20. december 2015 af StineY (Slettet)
Undskyld, så mit orginale spørgsmål er blot, hvordan løser jeg den første opgave med en differentialligning? :)
(opgaven lyder oprindeligt på at beskrive det ved hjælp af en matematisk model, hvorefter der står: "for eksempel ved hjælp af en egnet differentialligning".
Svar #2
20. december 2015 af peter lind
Du løser dine differentialligninger med nogle passende begyndelsesværdier og konstaterer ud fr løsningen at raketten rent faktisk letter fra jorden.
Svar #3
20. december 2015 af StineY (Slettet)
Tak :)
men jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår, skal jeg så lave ligningen ud fra raketligningen?
Skriv et svar til: SRP Raketfysik - Hjælp!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.