Fysik

Gitterkonstanter og afbøjning

24. december 2015 af Light-Lover (Slettet) - Niveau: B-niveau

Her i juletiden sidder jeg og sveder over en aflevering,så jeg håber, at der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig, så jeg kan få opgaven ud af verden (og få bare lige en ½ fridag ud af det).

"Vi forestiller os at vi sender laserlys vinkelret ind mod et gitter. Laserlysets bølgelængde er \lambda=638,8 nm og gitterkonstanten er 600 rider pr. nm

a. Beregn gitterkonstanten d.

b. Beregn antallet af ordener i afbøjningsmønsteret i gitteret

c. Beregn afbøjningsvinklerne svarende til de forskellige ordner

Jeg er TOTALT blank på opgaven (og min hjerne er også efterhånden holdt op med at fungere), så hvis en venlig sjæl på pædagoisk vi kunne forklare mig opgaven, så jeg kan blive færdig ville jeg blive lykkelig. Min sædvanlige livline er ude at rejse i julen, så det er ikke lige en mulighed at spørge der.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. december 2015 af Soeffi

#0

"Vi forestiller os at vi sender laserlys vinkelret ind mod et gitter. Laserlysets bølgelængde er \lambda=638,8 nm og gitterkonstanten er 600 rider pr. nm

Du mener: gitteret har 600 ridser pr. mm?


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. december 2015 af mathon

a)

                  d=\frac{1\; mm}{600}=0{,}00166667\; \bold{\color{Red} m}m=1666{,}67\; nm


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. december 2015 af mathon

b)

                  n_{max}=\left [\frac{d}{\lambda } \right ]        hvor \left [x ] er helværdien af x


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. december 2015 af mathon

c)
                  \varphi _n=\sin^{-1}\left (n\cdot \left (\frac{\lambda }{d} \right ) \right )


Skriv et svar til: Gitterkonstanter og afbøjning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.