Matematik

Statistik

03. januar 2016 af surfact1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, har problemer med denne opgave:

I region midt undersøges 10.000 55-60 årige mænd for sygdom x med en screeningstest. Det forventes at ca 100 af de undersøgte har sygdommen. Det vides også at testen har en sensitivitet på 90 % og en specifitet på 99%. Hvad er testens positive prædiktive værdi?

Har tænkt at 90 personer er sandt positive og opstillet det således:

PP=90/(90+(10*0,99)=0,90

Men resultatet stemmer ikke overens med facit?

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. januar 2016 af SådanDa

Nu er det ikke ligefrem nogle begreber jeg har benyttet mig voldsomt meget af, men som jeg forstår det skal du finde PP, som er givet ved (Antal positive som er sande)/(Antal positive i alt) ?

Man kan prøve at skrive det op i et lille skema:

Syg     Rask

Positiv   Aspos   Afpos    Apos

Negativ  Afneg   Asneg    Aneg

Asyg    Arask     Aialt

Aspos står for antal sande positive, Afpos for antal falske positive osv. De understregede værdier er dem som skal bruges. Så kan man udfylde med det man ved:

Syg     Rask

Positiv   Aspos   Afpos    Apos

Negativ  Afneg   Asneg    Aneg

100     Arask     10000

Du har sensitiviteten er 90%, dvs. 0,9=Aspos/Asyg, så du kan hurtig finde Aspos.

For at finde Apos kan du finde Afpos da Aspos+Afpos=Apos, og Afpos kan findes udfra oplysningen om specificiteten, da specificiteten er givet som Asneg/Arask, du kender Arask som er 9900. Så find Asneg, sig Afpos=Arask-Asneg, så har du alle de værdier du skal bruge :)

Svar #2
04. januar 2016 af surfact1 (Slettet)

Jeg takker for hjælpen! :)

Skriv et svar til: Statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.