Fysik

Protonsammenstød

21. januar 2016 af jadujadujadu (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har følgende opgave, som jeg har brugt lidt tid på, men det er endnu ikke lykkedes at gennemskue den. 

opgaveformulering lyder som følgende:

Fotografiet viser et sammenstød mellem en deuteriumkerne _{1}^{2}\textrm{H} der kommer ind fra venstre og en proton (p) i hvile. 

Den indkommende deuteriumkerne har den kinetiske energi 7,35 MeV

Herefter følger opgaverne, hvor jeg har lavet opgave a), som jeg har fået til 8.84*10^-20 (kg*m)/s

a) Bestem størrelsen af dens bevægelsesmængde

b) Benyt tegning til at konstruere en tegning af impulsvektorer

c) Beregn en kinetiske energi af deuteriumkernen og protonen efter stødet. Er det elastisk?

Jeg håber, at jeg kan få noget hjælp :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2016 af mathon

c)
       Stødet er elastisk.

Svar #2
21. januar 2016 af jadujadujadu (Slettet)

Det havde jeg også forudsagt.. :-) 
Hvad vil det sige at tegne impulsvektorer? og hvor skal det gøres? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. januar 2016 af mathon

Impulsbevarelse
betyder:
                                m_1\cdot \overrightarrow{v_1}+m_2\cdot \overrightarrow{v_2}=m_1\cdot \overrightarrow{v_3}+m_2\cdot \overrightarrow{v_4}
hvoraf
                                m_1\cdot \left (\overrightarrow{v_1}-\overrightarrow{v_3} \right )+m_2\cdot \left (\overrightarrow{v_2}-\overrightarrow{v_4} \right )=0

m_1\cdot \Delta \overrightarrow{v_1}+m_2\cdot \Delta \overrightarrow{v_2}=0

\Delta\left (m_1\cdot \overrightarrow{v_1} \right )+\Delta\left (m_2\cdot \overrightarrow{v_2} \right )=0

\Delta\left \overrightarrow{p_1} +\Delta\left \overrightarrow{p_2}=0

Skriv et svar til: Protonsammenstød

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.