Matematik
Decimaltal?
Hej alle.
Er der nogle der kan forklare mig, hvad decimaltal er, hvordan regner man dem og hvilken stad kan man bruge dem i? Jeg ved godt hvad det er, med svært og forklarer, så om nogle kunne give en nemmer måde?
Svar #3
26. januar 2016 af PeterValberg
Det er lidt voldsomt at angive niveauet på dit spørgsmål til Universitet/Videregående :-)
Det er vigtigt, at man angiver niveauet nogenlunde korrekt og giver (som du har gjort)
spørgsmålet en passende overskrift, der "passer" til indholdet.
Svar #5
26. januar 2016 af mette48 (Slettet)
Decimaltal, også kaldet kommatal er en udvidelse af titalsystemet, som vi druger til hverdag.
I 4321 er cifret 1 er placeret sidst (eller lige før kommaet) og har derfor værdien en (enere), cifret 2 er placeret næstsist og har værdien 2*10 (tiere), o.s.v. hver gang cifret flyttes en plads mod venster ganges dets værdi med 10.
Ønsker man at bruge mindre værdier, end man kan angive med hele tal, kan man bruge brøker.
Da brøker kan være svære at sammenligne, bruger man ofte decimalbrøker, hvor sifrenes plasering i forhold til kommaet viser deres værdi.
Sammenligner man med eksempelet ovenfor så vi at værdien ganges med 10 hver gang cifret rygger mod venstre. Rygger sifret mod højre bliver værdien 10 gange mindre.
I 0,1 er 1 tallet rygget 1 plads til højre (og er kommet bag kommaet) det får derved værdien 1/10 (en tiendedel). I 0,003 er kommaet flyttet 3 pladser og får værdien 3/10/10/10 = 3/1000.
Læs #3, jeg er helt enig med Peter
2
Skriv et svar til: Decimaltal?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.