Spansk

Hjælpe til genre.Hjerter i chili

05. februar 2016 af AnnaMariaLucia (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, 


Jeg har brug til hjælp ang. bogen Como auga para Chocolate (dansk) Hjerter i chili

Jeg ved godt det er en roman, men jeg har brug for at finde ud af hvilken slags roman det er. Jeg svæger lidt mellem en dannelsesroman og en udviklingsroman, men jeg synes ikke der en nogen af dem som passer helt præcist på bogen. 

håber der er nogle som kan hjælpe


Svar #2
05. februar 2016 af AnnaMariaLucia (Slettet)

Jeg har læst vejledningshæftet, men jeg synes ikke det hjælper mig videre. Kender du bogen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. februar 2016 af Moderatoren

Kender desværre ikke bogen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. februar 2016 af guero (Slettet)

Como agua para chocolade er en kærlighedsroman indenfor magisk realisme generen. Den er på listen over de 100 bedste spansk sprogede romaner i det XX århundrede.

Magisk realisme er en litterær genre inden for realismen, der opstod i 1970- og 1980'erne med udgangspunkt i værkerne af latinamerikanske forfattere som Gabriel García Márquez, Jorge Luis Borges, Isabel Allende og Miguel Ángel Asturias.

Grundlæggende er deres fortællinger præget af socialrealisme kombineret med fantastiske begivenheder, skrøner, drømme og andet fra de eventyrlige genrer.

Magisk Realisme genren kendetegnegnes envidere ved, at det magiske er en integreret del af realismen. Der reflekteres ikke over, at handlingen kan krydse grænsen mellem magi og realisme. Alt vises/fortælles fra et realistisk synspunkt. Haruki Murakami er tydeligt inspireret af David Lynch.

De magiske træk deler den sydamerikanske litteratur med den "Nordatlantiske magiske realisme", hvis fremmeste repræsentanter er Halldor Laxness (Island) og William Heinesen (Færøerne). Begge henter stof helt tilbage i den fælles norrøne sagalitteratur. Af danske forfattere er især Ib Michael og Peter Høeg inspireret af den magiske realisme. Især Høeg deler den magiske realisme med Karen Blixen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. februar 2016 af guero (Slettet)

Man bruger en speciel slags chocolade i Mexico til at lave varm chocolade (varm cacao), den skal opløses i kogende vand, deraf titelen como agua para chocolade. Både Gertrudis og Tita bliver så overophedede under deres elskov, at de sætter sine omgivelser i brand (magisk realisme). De er så varme som Vand til chocolade.


Skriv et svar til: Hjælpe til genre.Hjerter i chili

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.