Fysik
Eldiagram
Hej
Jeg skal udregne strømstyrkerne i de forskellige modstande i det vedhæftede eldiagram.
Jeg har indtil videre udregnet erstatningsresistansen for parallelen og hele forbindelsen:

Jeg har også udregnet spændingerne for de enkelte modstande:

Summen af spændinger passer med spændingen fra spændingskilden.
Hvordan kommer jeg videre nu?
Svar #2
07. februar 2016 af peter lind
Nu skriver du ikke hvad du skal finde. Jeg gætte på at det er strømmen: I så fald skal du bruge Ohms lov på de enkelte grene. For at reducere regnearbejdet I strømdelene ved strømkilden kan du bruge at det er den totale strøm gennem nettet samt at strøm ind og ud af et knudepunkt er bevaret
Svar #4
07. februar 2016 af hesch (Slettet)
Det "plejer" at være sådan, at når man skal beregne strømme, bør man benytte Kirchhoffs spændingslov, og vica versa.
Så du skal tegne to maskestrømme, fx en maskestrøm, mv, der cirkulerer i venstre vindue med uret, og en maskestrøm, mh, der cirkulerer i højre med uret.
Kirchhoffs 2. lov siger: Summen af spændingsændringerne langs en cirkulationsvej = 0.
Således kan du for mv opstille ligningen:
9V - mv * R1 - mv * R2 + mh * R2 - mv * R6 = 0
( det fremhævede skyldes at R2 jo passeres af begge maskestrømme ).
Opstil endnu en ligning for mh, og du har to ligninger til bestemmelse af mv og mh.
IR1 = mv , IR2 = mv - mh , osv. ( i retning med uret ).
Du kan på dette kredsløb sagtens regne på parallel- og serie-forbindelser, men det går galt for dig, når du skal regne på mere komplekse kredsløb.
Svar #5
07. februar 2016 af Arccossintan (Slettet)
Jeg ved ikke hvorfor, men jeg forstår det slet ikke.
Svar #6
07. februar 2016 af hesch (Slettet)
#5: #2 eller #4?
Hvis #4: Har du overhovedet tegnet maskestrømmene?
Der er svært at hjælpe, Når du skriver at du ikke forstår "det". Hvad er "det"?
Svar #7
07. februar 2016 af peter lind
#5 Du forstår det ikke fordi du ikke kender Kirchhoffs love.
Der gælder Ohms lov U = I*R
Jeg går ud fra at din spændningskilde er 9V
Så er strømmen gennem R1 og R5 U/Rtotal = 9V/9Ω = 1A
Brug Ohms lov igen til at finde potentialet på begge sider af R2 og dermed spændningsfaldet over R2. Brug dernædt Ohms lov til at finde strømmen gennem R2.
Dernæst finder du nemmest strømmen gennem højre del, ved at sttrømmen ikke sådan uden videre forsvinder. Du kan også bruge Ohms lov til det, hvis du foretrækker det.
Svar #8
07. februar 2016 af Eksperimentalfysikeren
Dit resultat for U3, U4 og U5 er forkert. Det er den samlede spændingsforskel over dem, der er 3V.
Skal du berege strømmene, har du to muligheder. Når du har rettet ovenstående fejl kender du spændingsforskellen over hver modstand og dens værdi, så du kan sætte dem ind i Ohms lov og finde strømstyrken for hver af dem. Det er dog her nok at starte med strømstyrken I1 i R1 og I2 i R2. Dernæst udnytter du, at hvis to modstande er i serie og der ikke er nogen forgrening, går der samme strøm gennem dem. Dernæst udnytter du at ved forgreningen mellem R1 og R2 er den samlede strømstyrke ind mod knuden regnet med fortegn = 0.
Skriv et svar til: Eldiagram
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.