Fysik
Faseovergang
Opgaven er vedhæftet. Gerne hjælp til begge delopgaver. Tak på forhånd.
Svar #2
16. februar 2016 af peter lind
Find hvor meget energi, der skal til for at omdanne isen til vand ved 0ºC
Find hvor meget vand, der skal til for levere denne energi. Du må antage at vandet afgiver energi så det ender med at blive 0º
Svar #4
Der er angivet dimensionerne og dermed rumfanget af is og vand i de to første linjer af opgaven. Gang dette med vands massefylde.
Svar #5
16. februar 2016 af bfh87 (Slettet)
Jeg sidder med samme opgave, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at regne massen, så sidder også fast. Kan du vise hvordan man regner massen?
Svar #6
Isen er i en cirkel med radius 1 km og tykkelsen 5 mm. Find arealet af cirklen og gang den med tykkelsen så har du rumfanget af isen. Ganger du dette med massefylden af is får du massen
For regnen er tykkelsen 169 mm. Ellers kan du bruge det samme som for isen med massefylde af vand i stedet for massefylde af is
Svar #7
Jeg får nogen pæn høje masser. Jeg har vedhæftet hvad jeg har gjort, ser det rigtig ud?
Svar #8
16. februar 2016 af MissGeek87 (Slettet)
Tak, lige et spørgsmål mere. Når vi så har fundet massen, så bruger vi følgende formel:
Q = mc·ΔT
q = heat energy
m = mass
c = specific heat (2.09 J/g·°C)
ΔT = change in temperature
Men hvordan bruger vi det til at finde ud af, hvor lang til der går før det sker?
Svar #9
Du skal også bruge isens smeltevarme.
Når du har fundet hvor meget vand, der skal bruges kan du finde andelen af al vand, der er brug for. Dette er så det samme som andelen af 24 timer. Hvis den nødvendige vandmængde er halvdelen af den vandmængde, der er faldet så er tiden ½*24 timer = 12 timer.
Svar #10
Tror ikke helt jeg fangede det sidste. Når vi finder Q, så finder vi dne varme det tager for at omdanne is til vand... vi finder jo ikke vand mængden?.. eller roder jeg lidt rundt i tingene?
Svar #11
Du har bare glemt, at jeg i #2 skriver, at du også skulle finde den vandmængde ved 4º, der skal til for at levere denne energi
Svar #14
#13 Det er for lavt. Arealet af cirklen er π*r2 = π*10002 m2
#12 Det er fundet i #7 dog med fejl som nævnt ovenfor
Svar #15
Tak for det. LIge et spørgsmål mere. Hvilken masse skal man bruge i #8? Vi har jo en masse for is og en for vand/regn. Skal man regne det for begge eller hvordan?
Svar #16
Du har en masse for is
massen af vandet der skal til for at give den nødvendig energitilførsel
massen af den regn, der falder i løbet af 24 timer.
Forholdet mellem de to sidste gange de 24 timer giver så svaret på hvor lang tid det tager
Svar #17
Har jeg ikke kun massen af is og massen af den regn, der falder i løbet af 24 timer? Kan ikke se, at jeg har regnet massen af vandet ud der skal til for give den nødvendig energitilførsel.
Svar #18
Så skal du finde den masse. Du skulle finde den energi, der skal til for at opvarme isen til 0ºC og smelte det. Den energi skal du få fra regnen altså fra vand ved 4ºC afkøles til frysepunktet, eller med andre ord mvand*c*ΔT = Q, hvor Q er den nødvendige energi til at opvarme og smelte isen
Svar #19
Hvad med opg. b) - kan du give en startende hjælp til de.
Svar #20
Det er næsten det samme som a). Du skal blot skifte temperaturer og data for vand og is ud med data for methan