Matematik

restfunktion af en tredjegradspolynomium.

17. februar 2016 af onewingedweeman (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

fra en tidligere opgave har jeg fået et tredjegradspolynomium:

x+1/2*(2*ln(1+x)+3)*x^2+1/3*x^3

men jeg har så fået en opgave, som hedder:

vis, ved en passende vurdering af den til P3 hørende restfunktion R3(x) at

f(1/10)\in ]0.11532;0.11534[

hvordan gør jeg det ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2016 af Therk

Med sådan en opgave må du på et eller andet tidspunkt have fået oplyst hvordan du kan approksimere taylorrestleddet; nærmere: hvilke øvre grænser der er for et restled. Hint: Taylors sætning.

Svar #2
17. februar 2016 af onewingedweeman (Slettet)

Det nærmeste jeg kan se i opgaven er x>-1

Brugbart svar (0)

Svar #3

x > -1 er bare for at funktionen er en funktion der lever på de reelle tal.

Har du ikke en bog? Fx hvis du er studerende på mf på KU, så pr. Tom Lindstrøm's Kalkulus er restleddet opad begrænset af

\left\lvert R_n f(x)\right\rvert \leq \frac{M}{(n+1)!}\left\lvert x-a\right\rvert^{n+1},

hvor M er et tal så \inline \left\lvert f^{(n+1)}(t)\right\rvert \leq M for alle t mellem x og a og hvor n er taylorudviklingsgraden.

Hvilket punkt skal du Taylorudvikle om? Nul?

Svar #4

udviklingspunktet er 0.

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. februar 2016 af peter lind

Therk

Hvordan kan du se hvad det her handler om ?

Overskriften: restfunktion af et 3. grads polunomium: Hvad er det ? Du har åbenbart opfattet det korrekt som at man skal finde hvor stor maxfejl det giver på udviklingen af et Taylorpolynomium formentlig hvis x holder sig inden for nogle grænser(heller ikke nævnt).

Taylorpolynomium er slet ikke nævnt eller fra hvilket punkt der skal udvikles om.

Til forvirringen kommer så en funktion, som ikke er et polynomium.

onewingedweeman

Jeg vil anbefale dig, at du er meget mere omhyggelig med at beskrive opgaven, hvis du vil have et svar. Evt. komme med den ordret evt. i form af et billede.

Svar #6

peter

jeg havde allerede givet den ordret.

Brugbart svar (0)

Svar #7
17. februar 2016 af peter lind

Det har du ikke gjort i denne tråd, som det fremgår af #5. Hvis jeg havde haft den var jeg ikke så forvirret.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Jeg er nu enig med peter lind. Det kunne sagtens have været et helt elendigt svar, jeg gav tidligere - jeg gættede udelukkende fra notationen p3(x) og R(x) som ofte benævner et tredjegradspolynomie og et restled.

fra en tidligere opgave har jeg fået et tredjegradspolynomium:

x+\frac{(2\ln(1+x)+3)x^2}2+\frac{x^3}3

Den funktion er i øvrigt ikke et polynomie (som peter også bemærker).

peter

jeg havde allerede givet den ordret.

Du har muligvis givet den opgave ordret, men ikke hvad opgaven drejer sig om, hvilket emne det handler om og, som tidligere nævnt, hvad du selv ved. Opgaven kunne også løses ved numerisk analyse, men så ville vi ikke komme frem til det rigtige resultat, medmindre vi brugte en metode med langsom konvergens.

\rule{7cm}{0.4pt}

Om ikke andet, så, med antagelsen om at jeg har gættet rigtigt på typen af din opgave, så finder du svaret ved at bruge sætningen givet i #3. Er du uvant til notationen brugt der, vil jeg igen henvise dig til din egen bog.

Svar #9

jeg har lavet en slåfejl i forhold til polynomiet.

det skal være:

x+\frac{3}{2}*x^2+\frac{1}{3}*x^3

Brugbart svar (0)

Svar #10
18. februar 2016 af Therk

Hvordan er \inline \ln(x+1) en slåfejl?

Jeg tror, hvis du stadig har brug for hjælp herindefra, så må du starte forfra og per tidligere anvisninger: Angive hvad du ved, hvad din opgave er samt præcist hvad du har svært ved i opgaven.

Skriv et svar til: restfunktion af en tredjegradspolynomium.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.