Samfundsfag
Hvad er hovedbegrundelsen for at danne NATO?
Det jeg ved:
Efter 2. Verdenskrig, blev konflikten mellem Vesten og Sovjetunionen mere intens. Konflikten medførte til en forfærdelig krig, som vi idag kender som den kolde krig. Kommunisterne kom til magten i Tjekkoslovakiet i 1948. Denne kommunistiske magt blev særdeles støttet af Norge, Finland og Moskva, men de blev tvunget af Sovjetunionen, som gerne vil have et samarbejde med de lande. De vestlige europæiske lande begynde at føle et stort pres, derfor startede de med at danne en lille alliance, som bestod af Luxembourg, Holland, Storbritannien, Belgien og Frankrig. Deres alliance hed Vestunionen. Men alliancen var ikke stærk nok i forhold til det Sovjetunionens militære styre. Derfor handlede de amerikanske og britiske udenrigsministerium hurtigt, de dannede en endnu større alliance i 1949, Den Nordatlantiske Traktat (NATO). Her deltog Italien, Island, Canada, Portugal, Norge og Danmark.
Er der nogen der kan tilføje noget? Noget der er relevant?
Svar #1
05. marts 2016 af MHR1993 (Slettet)
Vi deler lige den tekst op i to dele: en sproglig, kommunikativ tekst og en indholdsmæssig del.
Sprogligt skal du stramme op, fx skriver du (*) "konflikten medførte til en forfærdelig krig". Tjaaaeh, det skulle nok være noget i retning af "konflikten førte til en forfærdelig krig", el. "konflikten medførte en forfærdelig krig".
Konflikten førte ikke til krig (i konventionel forstand i det mindste); dette bør du måske undersøge/uddybe, dvs. hvad ligger der i begrebet kold krig?
Jeg tror godt jeg ved hvad du mener med sætningen "Denne kommunistiske magt blev særdeles støttet af Norge, Finland og Moskva, men de blev tvunget af Sovjetunionen, som gerne vil have et samarbejde med de lande", men du bør i den grad omformulere den så den bliver mere forståelig.
Indholdmæssigt er det godt at du inddrager Vestunionen (eller Bruxelles-traktaten). Måske du burde nævne noget om den såkaldte musketer-ed. Desuden ved jeg ikke hvad du mere skal komme ind på: Hvad er din problemstilling/opgaveformulering i forhold til emnet? Hvis du ekspliciterer det, kan jeg (og andre) hjælpe dig langt mere.
Svar #2
06. marts 2016 af anonym005
Tak for svaret. Jeg skal bare forholde mig til det spørgsmål jeg fik stillet: Hvad er hovedbegrundelsen for at danne NATO? De andre i klassen har fået andre spørgesmål, hvor de eksempel svarer på spørgsmål, såsom "hvad er musketer-eden". Derfor synes jeg, at det er meget begrænset det jeg kan sige. Jeg tror godt at det er tilladt at komme lige ind på emnet, men mener ikke at jeg kan sige meget om det. Derfor er det nok lidt svært at hjælpe yderligere, når I nu ikke ved hvilket spørgesmål de andre har fået... Det med at undersøge, hvad der ligger bag begrebet koldt krig er en god idé. Tusind tak, tror det er fint nok.
Skriv et svar til: Hvad er hovedbegrundelsen for at danne NATO?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.